Česko podporuje liberalizaci evropského železničního trhu

Vlak Eurostar

Vlak Eurostar Zdroj: CTK/PA/Stefan Rousseau

Česká republika podporuje liberalizaci železničního trhu EU, řekl v Bruselu ministr dopravy Dan Ťok. Spolu se svými kolegy z ostatních zemí osmadvacítky diskutoval o částech takzvaného čtvrtého železničního balíčku, tedy souboru návrhů Evropské komise majících napomoci liberalizaci vnitrostátní osobní železniční dopravy.

„Chtěli bychom pokračovat v liberalizaci trhu. Už jsme zahájili první soutěž, už máme první kroky udělané,“ připomněl český ministr. V ČR je také správa železniční dopravní cesty oddělená od provozovatelů drážní dopravy. Praha by proto podle Ťoka byla proti regulacím, které by například Česku vnucovaly jiné, třeba holdingové uspořádání systému využívané nyní v některých zemích unie.

Čtvrtý železniční balíček, předložený Evropskou komisí už před dvěma lety a od té doby na různých úrovních projednávaný, sestává z šesti legislativních návrhů a několika dalších opatření. Komise například v případě holdingového uspořádání prosazovala požadavky na nezávislost vedení takových firem. Konkrétní podoba takových požadavků je jedním z dosud neuzavřených oblastí, o nichž se mezi členskými státy diskutuje.

Technickou část balíčku už projednává EP

Technická část balíčku, týkající se interoperability evropských železničních systémů či bezpečnostních pravidel, už byla členskými zeměmi odsouhlasena a nyní ji projednává europarlament. Podle médií si rychlé přijetí přejí také velcí evropští dopravci, bývalý eurokomisař pro dopravu Siim Kallas ale trval - ve snaze posunout dohodu také nad politickou částí - na souběžném potvrzení obou částí balíčku.

Politický díl, týkající se kromě jiného požadavku na oddělení správy dopravní cesty od provozovatelů vlaků, se ale stal předmětem tvrdých diskusí mezi členskými zeměmi EU.

Nynější eurokomisařka pro dopravu Violeta Bulcová dnes jen podotkla, že členské země si potřebu dalších změn v oblasti uvědomují. Anrijs Matiss, ministr dopravy Lotyšska, tedy předsednické země EU, novinářům řekl, že doprava je pro evropskou ekonomiku klíčovou záležitostí a dohodu by proto chtěl mít připravenou ještě v tomto pololetí.

Daniel Adamka: Stát by měl vypsat soutěže na všechny tratě