Diskriminace? Brusel žaluje Německo za plány na mýtné pro osobní auta

Německá dálnice

Německá dálnice Zdroj: CC BY-SA 2.0: Mario Spann

Evropská komise žaluje Německo u evropského soudu kvůli plánu na silniční mýtné pro osobní auta, které je podle názoru komise diskriminační. Komise to tvrdí s tím, že podle jejího názoru německý systém není v souladu s unijní smlouvou, konkrétně se zásadou zákazu diskriminace na základě státní příslušnosti a volného pohybu zboží a služeb. Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt krok uvítal. Věří, že soud dá Berlínu za pravdu.

Komise německou legislativu, která by se týkala také českých řidičů, prošetřuje od loňského června. Už tehdy také Německo oznámilo, že odkládá spuštění systému, který měl původně fungovat od počátku letošního roku. Letos v dubnu dostal Berlín dva měsíce na nápravu stavu, které však využít nedokázal.

Podle žalovaných pravidel mají mít majitelé aut registrovaných v Německu nárok na plný odpočet silničního poplatku z daně z motorových vozidel, fakticky jsou tak od něj osvobozeni. Komise dnes také upozornila na to, že ceny za krátkodobé - tedy na dobu kratší než rok - dálniční známky, určené pouze pro vozidla registrovaná v zahraničí, jsou v některých případech nepřiměřeně vysoké.

"Navzdory tomu, že komise od listopadu 2014 mnohokrát jednala s německými orgány, nebyly její zásadní výhrady dosud vyřešeny. Komise proto předkládá případ Německa Soudnímu dvoru EU," uvedla unijní exekutiva.

Soud nám dá za pravdu, čeká Berlín

"Mýtné odpovídá evropskému právu, což Soudní dvůr EU potvrdí," je přesvědčen německý ministr dopravy Dobrindt. "Německo očekává svižné řízení, aby po něm mohlo být mýtné technicky zavedeno," poznamenal také ministr, podle něhož je dobře, že se věc pohnula z místa.

Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Mýtné v navržené podobě však odmítali němečtí sousedé včetně Rakouska, Nizozemska nebo České republiky.

Komise dnes zdůraznila, že je právem členských států EU rozhodnout o zavedení mýtného pro osobní či nákladní auta na svých silnicích. Poplatky však musí být shodné pro všechny uživatele silnic. Zavedení poplatku jen pro cizí státní příslušníky - ať už formou zákona či jeho praktickými důsledky - je podle názoru EK diskriminační a v rozporu s unijními smlouvami.