Havárii Jaku má objasnit simulace a test na nejdelší dráze světa

Jak-42

Jak-42 Zdroj: airliners.net

Analýza černých skříněk výrazně nepřispěla k objasnění katastrofy letounu Jak-42 u ruské Jaroslavle, při níž zahynul prakticky celý místní hokejový tým Lokomotiv. Odborníci proto přistoupí k simulaci osudného startu a "živé" rekonstrukci na cvičném letišti u Moskvy.

Vedení federální služby pro bezpečnost civilního letectví Rosaviacija podle ruské agentury dospělo k názoru, že hodnověrné závěry o skutečných příčinách neštěstí může přinést až detailní počítačová simulace. Údaje palubních černých skříněk se prý ukázaly jako nedostatečné.

Počítačové i reálné testy provedeny v Gromovově leteckém výzkumném ústavu ve městě Žukovskij asi 25 kilometrů jihovýchodně od Moskvy. Zapojí se do nich i tým odborníků, kteří pracovali na vyšetřování okolností pádu polského vládního letadla loni v dubnu. U západoruského Smolenska tehdy zahynuly desítky prominentních polských politiků a vojáků v čele s prezidentem Lechem Kaczyńským.

Odborníci nejprve vloží do počítače všechny dostupné technické údaje o startu Jaku-42, které získali z datové černé skříňky. Stejně jako při vyšetřování havárie polského vládního letounu pak vytvoří simulovanou animaci neštěstí, která by, jak doufají, mohla do věci vnést větší jasno.

Druhou etapou rekonstrukce bude reálný testovací start Jaku-42, který provede zkušební pilot s výcvikem pro práci v krizových situacích. Ústav má údajně nejdelší vzletovou dráhu na světě dlouhou téměř pět a půl kilometru, což umožní bezpečně prověřit všechny fáze startu.

Mezitím by vyšetřovatelé mohli vyslechnout palubního inženýra Alexandra Sizova, který jediný let přežil. Sizov je hospitalizován v Moskvě, jeho stav je podle lékařů uspokojivý a s vyšetřovateli by mohli mluvit už koncem tohoto nebo počátkem příštího týdne.