Letoun AirAsia se 162 osobami zmizel mezi Indonésií a Singapurem

ilustrační foto, jedno z letadel AirAsia

ilustrační foto, jedno z letadel AirAsia Zdroj: Mehdi Nazarinia , wikimedia

Letadlo společnosti Indonesia AirAsia na lince z indonéské Surabaje do Singapuru se 162 lidmi na palubě v neděli časně ráno místního času několik desítek minut po startu zmizelo z obrazovek radarů. Letadlo je zatím považováno za pohřešované, avšak indonéský viceprezident Jusuf Kalla na tiskové konferenci vyjádřil obavu, že se zřítilo. Indonésie večer místního času kvůli tmě přerušila pátrání, ani po deseti hodinách se nenašly žádné trosky.

O příčinách potíží stroje, jehož pilot žádal o změnu výškové hladiny letu, aby se vyhnul bouřkové oblasti, se zatím jen spekuluje. Nejčastěji se hovoří o mimořádně špatných povětrnostních podmínkách, které také komplikují pátrání. Obnoveno by mělo být v pondělí v 06:00 místního času (dnes ve 24:00 SEČ).

Letadlo už nemůže být ve vzduchu, protože mělo palivo jen na dvě hodiny letu. Bylo v něm 155 cestujících a sedmičlenná posádka. V ní bylo šest Indonésanů a jeden Francouz; na seznamu cestujících jsou hlavně Indonésané, tři Jihokorejci, a po jednom občanovi Singapuru, Malajsie a Británie. Kromě 138 dospělých cestujících bylo v letounu 17 dětí. Británie identifikovala svého občana jako ředitele energetické firmy Chi Man Choie, který letěl s dvouletou dcerou do Singapuru za manželkou.

Trasa letu zmizelého letadla a národnosti cestujících

Kontrolní věž v Jakartě s letadlem ztratila kontakt v 00:18 SEČ, tedy 43 minut po startu. Pilot se prý naposledy přihlásil v 00:12 SEČ. Letěl ve výšce 9,7 kilometru a žádal o povolení vystoupit do výšky 11,5 kilometru, aby se vyhnul bouři. Na radarových obrazovkách bylo letadlo ještě v 00:16 SEČ, avšak identifikovatelné bylo jenom přes automatický signál. O dvě minuty později z radaru zmizelo. Tato informace se liší od zprávy vydané společností AirAsia, podle níž byl kontakt přerušen v 00:24 SEČ.

Od počátku se objevovaly informace o vraku, naposledy večer místního času indonéský server Bangka Post tvrdil, že trosky jsou východně od ostrova Belitung, který je u východního pobřeží Sumatry. Letadlo se před ztrátou kontaktu nacházelo mezi indonéským přístavem Tanjung Pandan a městem Pontianak v provincii Západní Kalimantan na Borneu; pátrání se soustřeďuje na Jávské moře.

Špatné počasí

Airbus 320-200 s číslem letu QZ 8501 řídil zkušený pilot, který měl nalétáno přes 6100 hodin. Než letadlo přestalo komunikovat, požádal o povolení odchýlit se nepatrně od trasy kvůli hustým mrakům. Chtěl vystoupit do hladiny nad 11 kilometrů, aby se jim vyhnul. Podle indonéských zástupců v oblasti panuje špatné počasí a viditelnost je jenom do pěti kilometrů.

O možnosti, že letadlo spadlo v bouři, spekuluje web WeatherBug, který na trase letu zaznamenal několik výskytů významnějších blesků

Indonéskou AirAsia vlastní ze 49 procent malajsijská společnost AirAsia, která patří malajsijskému podnikateli Tonymu Fernandesovi. Skupina AirAsia má pobočky také v Thajsku, v Indii a na Filipínách. Funguje od roku 2002 a neměla za tu dobu žádnou nehodu.

Pomoc při pátrání po pohřešovaném stroji nabídla Malajsie a Austrálie, Malajsie poslala do oblasti lodě a letadlo. Na letištích v Surabaji i v Singapuru čekají na zprávy desítky příbuzných cestujících.

Joko Muryo Atmodjo z indonéského ministerstva dopravy na tiskové konferenci podle agentury Reuters uvedl, že posádka nevyslala žádný tísňový signál. Upřesnil také, že letadlo se před ztrátou kontaktu nacházelo v prostoru mezi indonéským přístavem Tanjung Pandan a městem Pontianak v provincii Západní Kalimantan na Borneu.

Letos v březnu zmizelo na trase z Kuala Lumpuru do Pekingu letadlo společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě a rozsáhlé pátrání po něm zůstává stále bez výsledku. Stroj se podle oficiální verze 8. března zřítil v jižní části Indického oceánu západně od pobřeží Austrálie poté, co se z neznámých důvodů odklonil od své trasy.

Výběr dlouho neobjasněných zřícení či zmizení letadel
Let Malaysia Airlines MH370
Letadlo společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě na lince z Kuala Lumpuru do Pekingu se letos v noci na 8. března ztratilo z radarů. Přes usilovné pátrání trosky letadla nebyly dosud nalezeny, pátrání pokračuje. Předpokládá se, že Boeing 777 se zřítil v jižní části Indického oceánu západně od pobřeží Austrálie poté, co se z neznámých důvodů odklonil od své trasy. Kolem zmizení letadla se objevila řada konspiračních teorií, podle jedné je údajně možné, že letadlo sestřelili Američané z obavy ohrožení vojenské základny na ostrově Diego Garcia.
Let Air France 447
Airbus A330 letecké společnosti Air France zmizel v roce 1999 nad Atlantikem cestou z Rio de Janeira do Paříže. Stejně jako v případě letu Malaysia Airlines, ani piloti Air France nevyslali žádný nouzový signál. Vyšetřovatelé nenašli a nezjistili o osudu letadla s 228 lidmi na palubě nic celých pět dní od jeho zmizení, než záchranné a pátrací týmy konečně objevily část ocasu ve vodě. Samotné trosky letadla se na dně našly až za dva roky a trvalo další rok, než vyšetřovatelé stanovili příčinu neštěstí - krystalky ledu, které zablokovaly rychlostní senzory letadla, což vedlo ke smrtícímu poklesu vztlaku pod křídly.
Let TWA 800
V roce 1996 vybuchl a zřítil se krátce po startu z newyorského Mezinárodního letiště Johna F. Kennedyho letoun Boeing 747, který měl letět do Evropy. Zahynulo všech 230 lidí na palubě. Po čtyřletém vyšetřování Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTBS) zjistil, že pravděpodobnou příčinou byl výbuch palivové nádrže způsobený vadnou elektroinstalací. Stále ale koluje řada konspiračních teorií, podle nichž šlo například bombu nebo odpálenou raketu; na toto téma byl natočen i dokument odvysílaný ve stejném roce.
Let Egyptair 990
Letoun Boeing 767 na cestě z New Yorku do Káhiry se zřítil v roce 1999 krátce po startu a zahynulo všech 200 lidí na palubě. Po dvouletém vyšetřování NTBS došel k závěru, že střídající druhý pilot v kokpitu úmyslně způsobil nehodu. Důkazy zahrnovaly trajektorii letadla, stejně jako hlasový záznam z kokpitu a další údaje naznačující, že se kapitán letadla a druhý pilot prali o kontrolu nad strojem během posledních minut před neštěstím. Druhý pilot opakovaně prohlašoval: „Spoléhám na boha.“ Egyptská vláda ale tuto verzi událostí zpochybnila a vydala vlastní zprávu, podle níž nehodu způsobilo mechanické selhání kontroly stoupání letadla.
Cessna s americkými politiky
Republikáni Hale Boggs, který byl v té době vůdcem většiny v americké sněmovně, a Nick Begich nastoupili v roce 1972 do dvoumotorové Cessny v aljašském Anchorage. Letoun zmizel cestou do Juneau na Aljašce. Letadlo se nikdy nenašlo navzdory 39 dní trvajícímu pátrání, které list The Washington Post označil za „největší v dějinách Aljašky“. Zapojilo se do něj více než 70 letadel, která nalétala 3600 hodin. Okamžitě se vynořily konspirační teorie opírající se o to, že Boggs byl členem Warrenovy komise, která měla prošetřit okolnosti atentátu na Johna Fitzgeralda Kennedyho. Případně se spekulovalo o tom, že Begiche „zavraždili Srbové kvůli jeho chorvatskému původu“.
Let Flying Tiger Line 739
V roce 1962 letoun Lockheed L-1049 Super Constellation najatý americkou armádou, aby přepravil téměř 100 vojáků z Kalifornie do tehdejšího Saigonu, doplnil palivo na Guamu a mířil na Filipíny, když beze stopy či nouzového signálu zmizel. V té době jeho zmizení vyvolalo rozsáhlé pátrání ze vzduchu i na moři a také řadu konspiračních teorií. Mezi nimi byla možná sabotáž, únos či dokonce sestřelení vlastními silami. Přesná příčina nebyla nikdy zjištěna a vrak se nenašel.
Zmizení Amelie Erhartové
Patrně nejvytrvalejší letecká záhada všech dob se točí kolem otázky, co se stalo s letounem Lockheed Electra, který v roce 1937 pilotovala slavná Amelia Earhartová a její navigátor Fred Noonan. Společně vyrazili na pokus obletět svět a nikdo o nich víc neslyšel. Mnozí věří, že jí jednoduše došlo palivo a spadla do vody nedaleko ostrova Howland uprostřed Pacifiku. Koluje ale stále značné množství konspiračních teorií včetně té, že ji unesli Japonci.

Boj Malaysia Airlines s nepřízní osudu