Lokátor zmizelého malajsijského letadla měl prošlou baterii, pátrání nekončí

Boeing 777, který zmizel v březnu 2014. Fotka letadla  firmy Malaysia Airlines je z roku 2011.

Boeing 777, který zmizel v březnu 2014. Fotka letadla firmy Malaysia Airlines je z roku 2011. Zdroj: CTK/AP

Baterie podmořského lokátoru, který měl pomoci určit polohu pohřešovaného malajsijského letadla letu MH370, byla prošlá už rok před nehodou a mohla být vybitá. Vyplynulo to z první souhrnné zprávy zveřejněné rok po záhadném zmizení letounu s 239 osobami na palubě.

Jak napsala agentura AP, kromě této anomálie podrobná zpráva stránku za stránkou líčí jen naprosto normální let - a nevnáší tak žádné světlo do toho, co se stalo 8. března 2014 poté, co letoun odstartoval na lince z Kuala Lumpuru do Pekingu, kam ale nedoletěl. Pro samotné zmizení letadla není vybitá baterie podstatná; znamenalo by to pouze, že pátrači měli menší šanci letadlo najít v Indickém oceánu, i kdyby byli v jeho blízkosti. 

Prošlá baterie byla podle zprávy v lokátoru letového záznamníku - takzvané černé skříňky - zapisujícího technické údaje o průběhu letu. Baterie v lokátoru druhé černé skříňky se záznamem rozhovorů v kabině podle vyšetřovatelů byla v pořádku. 

Kapitán letadla žádnými problémy netrpěl

Zpráva nezávislé vyšetřovací komise má 584 stránek. Vyšetřovatelé v ní mimo jiné do nejmenších podrobností rozebrali život všech členů posádky - jejich zdravotní a finanční záznamy, výcvik a podobně. 

Vyšetřovací zpráva uvádí, že kapitán letadla, 53letý Zaharie Ahmad Shah, neměl žádné záznamy o psychických problémem včetně apatie, úzkosti či podrážděnosti. „Nedošlo k žádným podstatnějším změnám v jeho životním stylu, k mezilidskému konfliktu či rodinným problémům,“ píší vyšetřovatelé. „Nevykazoval také známky společenské izolace, změn ve zvycích nebo zájmech, zanedbávání své osoby, či užívání drog nebo pití alkoholu.“ 

Stejně důkladnou pozornost věnovali vyšetřovatelé dokumentaci o letadle, o rozvrhu údržby, o počasí, o komunikačních systémů a o dalších aspektech letu, které ale nevykázaly nic nezvyklého. 

Pátrání nekončí

Čínský ministr zahraničí Wang I dnes ujistil, že pátrání po letu MH370 bude pokračovat. Austrálie a Malajsie, které se rovněž podílejí na koordinovaném pátrání, přitom v posledních dnech naznačily, že hledání trosek Boeingu 777 by mohlo být brzy zastaveno. 

Předpokládá se, že letoun společnosti Malaysia Airlines se zřítil v jižní části Indického oceánu západně od australského pobřeží, když se z neobjasněných důvodů odklonil od své trasy. Největší část cestujících tvořili Číňané. 

„Pátrání po MH370 bude pokračovat,“ řekl Wang na okraj schůze čínského parlamentu. „Dnešek musí být těžký den pro příbuzné těch, kteří byli na palubě,“ citovala Wanga agentura Reuters. „Naše srdce jsou s vámi,“ dodal. Vláda prý těmto lidem poskytne veškerou možnou pomoc. 

Zmizení letounu, které je jednou z největších záhad v dějinách letecké dopravy, si připomíná i Malajsie. V tamních nákupních centrech jsou vystaveny fotografie pohřešovaných a lidé k nim mohou psát vzkazy. 

Peking zakázal pietní akce

Naopak v Číně pozůstalým úřady zakázaly veřejné akce. Policisté v Pekingu znemožnilik manifestaci rodin obětí k dnešnímu výročí, informovala agentura DPA. Desítky policistů dnes uzavřely ulice kolem malajsijského velvyslanectví v Pekingu. 

Mnoho pozůstalých uvedlo, že policisté se objevili i u nich doma a zakázali jim opustit domovy. Některým lidem se nicméně podařilo dostat k buddhistickému chrámu v centru Pekingu, ale policie je odtud vyhnala. 

Malajsijský ministr dopravy v sobotu prohlásil, že pokud se letadlo nenajde do konce května, přehodnotí tři státy podílející se na pátrání dosavadní postup a vytvoří nový plán. 

Australský premiér Tony Abbott tento týden naznačil, že v současném rozsahu nelze v pátrání pokračovat donekonečna. Austrálie akci řídí v oblasti o velikosti přibližně 60 tisíc kilometrů čtverečních (což zhruba odpovídá rozloze Lotyšska) ve vzdálenosti asi 1600 kilometrů západně od svého pobřeží. Náklady na akci ve výši přibližně 120 milionů australských dolarů (asi 2,3 miliardy korun) hradí společně Austrálie a Malajsie.