Podle navrženého zákona by měla pro jednu profesní skupinu zaměstnanců ve firmě platit jedna kolektivní smlouva. Pokud se jednotlivé odborové svazy na jejím znění neshodnou, bude se automaticky uplatňovat smlouva toho svazu, který má mezi zaměstnanci v příslušném oboru většinu.
Jednodušší vyjednávání s odbory Deutsche Bahn
Zákon by tak mohl vyřešit jeden ze sporných bodů v konfliktu mezi odborovým svazem strojvůdců (GDL) a železniční společnosti Deutsche Bahn (DB), který vedl na podzim k vlně stávek na železnici. GDL mimo jiné požaduje, aby ho DB uznaly i jako zástupce průvodčích a pracovníků v jídelních vozech. Za tyto profesní skupiny dosud vyjednával odborový svaz EVG, který má mezi nimi většinu.
„Doufáme, že zákon povede k tomu, že v tarifním vyjednávání bude méně blokád ze strany menších odborových svazů. Ale stávky to vyloučit nemůže, do práva na stávku nezasahujeme,“ řekla Nahlesová.
Odboráři z Lufthansy nebudou ze hry, ujistila ministryně
Podle ministryně tak je vyloučeno, že by zákon vyřadil z jednání o pracovních podmínkách například odborový svaz pilotů Vereinigung Cockpit, který kvůli sporu s aerolinkami Lufthansa letos uspořádal už deset stávek. Svaz zastupuje většinu pilotů Lufthansy a za jiné profesní skupiny vyjednávat nechce.
Návrh zákona ještě musí projednat parlament. Opoziční Zelení a Levice normu odmítají, vládní konzervativní unie CDU/CSU a sociální demokracie (SPD) ale mají ve Spolkovém sněmu výraznou většinu.