Spotřebitelská důvěra v Německu druhý měsíc za sebou klesá

Showroom BMW

Showroom BMW Zdroj: CC BY-NC-ND 2.0: Yannick Soler via Flickr

Nálada německých spotřebitelů druhý měsíc za sebou klesá. Mohou za to obavy o vývoj globální ekonomiky a nejistota, jak se podaří zemi vyrovnat s rostoucím počtem uprchlíků. Ukázal to dnešní index důvěry, který sestavuje výzkumná společnost GfK.

Index důvěry na říjen klesl o 0,3 bodu na 9,6 bodu, což byl nejnižší údaj od letošního února. Analytici v anketě agentury Reuters v průměru očekávali snížení indexu pouze na 9,8 bodu.

Mezi spotřebiteli vzrostly obavy hlavně v oblasti budoucího hospodářského vývoje. Dílčí index ekonomických očekávání klesl až o 10,2 bodu a ocitl se nejníže od loňského listopadu.

„To určitě nemá co dělat s obecnými domácími podmínkami, které zůstávají velmi dobré pokud jde o zaměstnanost, příjmy a inflaci. Je to spíše kvůli podmínkám v zahraničí, které jsou v poslední době rušnější,“ prohlásil analytik GfK Rolf Bürkl.

Graphical visualization of De Consumer Confidence

Slabší ekonomický výhled a zpomalení na trhu práce mělo negativní dopad na očekávání příjmů a ochotu nakupovat. Oba dílčí indexy jsou nejníže od počátku letošního roku. Nicméně oba indexy zůstávají nadále na vysoké úrovni a nad loňskými hodnotami.

Vliv uprchlíků

Bürkl poukázal také na skutečnost, že na spotřebitelskou náladu má dopad také rostoucí počet uprchlíků mířících do Německa. Letos jich země očekává minimálně 800 tisíc. Pokračující příliv tímto tempem bude mít pravděpodobně i nadále negativní dopad na důvěru spotřebitelů a zvýší tlak na trh práce.

„Zda klesající trend bude pokračovat bude pravděpodobně záviset na tom, jak se politici v příštích týdnech a měsících vypořádají s mezinárodními krizemi, především s přílivem uprchlíků do Německa,“ dodal Bürkl.

Čtětě také: