Taylor Swift nejenom dobře zpívá, ale i vydělává. Na turné může utržit miliardu dolarů

Taylor Swift

Taylor Swift Zdroj: ČTK

Taylor Swift
Taylor Swift
Taylor Swift
Taylor Swift
Taylor Swift
7
Fotogalerie

Zpěvačka Taylor Swift patří ve svých 33 letech k nejvlivnějším hudebním podnikatelům na světě. Její jmění podle serveru The Insider přesahuje 740 milionů dolarů a právě probíhající turné s názvem Eras Tour je na nejlepší cestě stát se největší akcí svého druhu v historii. Turné může utržit přes miliardu dolarů. Tím by Taylor Swift překonala dosavadní rekord popové legendy Eltona Johna s jeho turné Farewell Yellow Brick Road Tour. To probíhá již od roku 2018 a doposud vydělalo přes 887 milionů dolarů. 

„To, co vidíme na tomto turné, je téměř fenomén, který se opakuje jednou za život. Je to ohromující,“ okomentoval pro Wall Street Journal hudební šňůru Jarred Arf, výkonný viceprezident a vedoucí globálního hudebního oddělení společnosti Independent Artist Group.

Během turné Taylor Swift odehraje celkem 106 koncertů, z toho 54 mimo Spojené státy. Průměrná cena vstupenek na koncerty v USA se pohybuje okolo 215 dolarů, zatímco během předchozího turné zpěvačky Reputation Stadium Tour se cena pohybovala okolo 119 dolarů. Průměrný výnos tak na jedno vystoupení činí deset milionů dolarů. Někteří manažeři odhadují, že Swift si z těchto tržeb odnáší zhruba 40 procent. Podle jiných by to mohlo být ještě o deset procent více.

Se svým turné zavítá i do Evropy. Pro české fanoušky nejblíže zahraje v Německu, v Rakousku či v Polsku. Příjmy Taylor Swift však neplynou pouze z prodeje vstupenek. Jedním z dalších zdrojů příjmů, stejně jako u většiny současných kapel, je merchandising – trička, mikiny, tašky a další předměty. U Swift jsou ceny merche následující:

· mikina s kapucí 75 dolarů

· tričko s dlouhým rukávem 55 dolarů

· tričko s krátkým rukávem 45 dolarů

Její manažeři uvedli, že Eras Tour pravděpodobně utrží z merchandisingu více než dva miliony dolarů za večer. V průměru totiž fanoušci utratí 50 až 75 dolarů na osobu, a to i po započtení těch, kteří si žádný merch nekoupí. Taylor Swift může vydělávat nejen na zboží prodávaném na místech konání koncertů, ale turné Eras Tour vedlo i k nárůstu prodejů na e-shopu.

Turné také pomohlo zvýšit zájem o hudbu Swift. Zpěvačka prodá každý týden tisíce alb, často vinylových desek a CD. Zároveň zažívá nárůst prodeje online streamů. V druhém červnovém týdnu měla Taylor Swift podle údajů společnosti Luminate v první pětadvacítce žebříčku Billboard 200 hned šest různých alb.

Dalším zdrojem příjmů je partnerství zpěvačky s americkou bankovní společností Capital One, která je sponzorem i současného turné. Swift se objevila v reklamách firmy a loni v listopadu získali držitelé karet Capital One přístup ke vstupenkám na Eras Tour prostřednictvím exkluzivního předprodeje. Během koncertů turné byly fanouškům rovněž rozdávány svítící náramky označené logem společnosti. Toto partnerství výrazně napomohlo zvýšit příjmy zpěvačky z turné. Mezi partnery Taylor Swift patří i další významné americké společnosti AT&T, American Express, Walmart a Apple.

Úspěch turné i samotné Taylor Swift není náhodný. Jednou z věcí, které jí pomohly vybudovat si oddané publikum, bylo, že včas začala podporovat svou fanouškovskou základnu na sociálních sítích. „Když viděla, že se lidé zdržují na Myspace, dívala se na něj jako na místo konání koncertu. Každý večer hrála pro tisíce lidí,“ zdůraznil Rick Barker, bývalý manažer zpěvačky.

Aktivní přítomnost zpěvačky na sociálních sítích jí umožnila navázat hlubší kontakt s fanoušky a vytvořit si s nimi silnější pouto. Taylor Swift má 266 milionů sledujících na Instagramu, 93,2 milionu na Twitteru a 19,3 milionu na TikToku.

Popová hvězda si dává záležet i na tom, aby poznala své fanoušky, a často s nimi komunikuje prostřednictvím online komentářů a příspěvků, čímž jim dává nahlédnout do každodenního života ženy, která se ukrývá pod povrchem celebrity. Tato strategie umožňuje jejím příznivcům navázat jiný druh kontaktu založeného na společném základě a na emotivní úrovni, která přesahuje samotné písně. I to pak přispívá k oblíbenosti popové hvězdy zejména mezi mladšími generacemi.

„Způsob, jakým využívá technologie k vytvoření autentického spojení se svými fanoušky, v mnoha ohledech definoval moderní hudební průmysl,“ zdůraznil Lucian Grainge, výkonný ředitel zpěvaččina vydavatelství a nakladatelství Universal Music Group.

Taylor Swift si udržuje úzký okruh spolupracovníků. Zatímco mnozí umělci v hudebním průmyslu delegují obchodní činnost na externisty, Swift zůstala aktivně zapojena. Postupně například vydává svá starší alba pod vlastní produkcí, aby se vymanila z nevýhodných kontraktů nahrávacích společností. Obecně se vyhýbá externím manažerům, agentům a právníkům, kteří by výnosy z jejího podnikání rozdrobili.