Západ ladil sankce, Moskva vrací úder

Panuje navíc obava, že se zákaz dovozu ovoce rozšíří i na další evropské země nebo dokonce celou Evropskou unii.
Moskva oficiálně popírá, že by embargo polských produktů souviselo s novou vlnou sankcí, podle ní za něj mohou technické problémy. Varšava však zdůvodnění nevěří. „Politická situace na Ukrajině by dříve či později ovlivnila naše vztahy s Ruskem. Země je jedním z našich hlavních trhů, šedesát až sedmdesát procent našeho exportu jde tam,“ řekl Reuters Tomasz Solis z polské asociace ovocnářů. Polská vláda už slíbila, že postiženým vývozcům pomůže.
Nepřímý dopad i na Česko
Místopředseda české Ovocnářské unie Ivo Pokorný varuje před nepřímým dopadem na Česko. „Když Polsko nebude moci vyvážet jablka do Ruska, bude se je snažit prodat v Evropě a tedy i u nás, čímž nám stoupne konkurence,“ uvedl. Varovné hlasy se ozývají i z Německa. „Ekonomická studená válka s Ruskem se stává žhavější,“ citoval server Euronews Roberta Halvera z německé Baader Bank. „Rusko se dostane do recese a my budeme trpět také, hlavně německé firmy, které investovaly do ruské ekonomiky,“ podotkl.
Berlín byl k větší penalizaci Ruska za politiku na Ukrajině s ohledem na své obchodní zájmy dlouho zdrženlivý. Po sestřelení malajsijského letadla ale postoj přehodnotil. „Hospodářské zájmy nejsou prioritou. Tou je zajištění stability a míru,“ prohlásil německý ministr financí Wolfgang Schäuble.
Premiér Bohuslav Sobotka včera uvedl, že sankce nebudou mít podstatný vliv na českou ekonomiku. „Při jednání o podobě nových sankcí postupovali zástupci České republiky tak, aby pomohli udržet jednotný postup celé EU vůči Rusku a současně ochránili co nejvíce tuzemskou ekonomiku a pracovní místa. Je dobře, že sankce nemají plošný hospodářský charakter a cílí na omezený okruh oblastí,“ řekl.
Firmy se nebojí přímých dopadů, ale pádu důvěry spotřebitelů
Mnohé evropské firmy přitom nemají obavy z přímých dopadů postihů, ale z poklesu spotřebitelské důvěry v sankcemi stižené zemi a dalších odvetných opatření. Nejistota trápí například evropské automobilky, dodávající na ruský trh.
Členské země Evropské unie mezitím schvalují další várku protiruských sankcí, na nichž se jejich diplomaté dohodli v úterý. Dotknou se finančního sektoru, obchodu se zbraněmi, dodávek vyspělých technologií pro těžební průmysl a zboží, které lze využít jak k civilním, tak vojenským účelům. Detaily však budou známé patrně až dnes, kdy postihy vejdou v platnost.
S Bruselem koordinují tresty uvalené na Rusko také Spojené státy. Neunijní Norsko včera rovněž oznámilo, že se bude s největší pravděpodobností řídit postojem Evropské unie. „V takovéto situaci musíme reagovat,“ sdělil médiím ministr zahraničí Boerge Brende. Postihy by se tak mohly dotknout norského ropného fondu a těžařské firmy Statoil.
ANKETA: Jaký bude mít dopad na váš celkový byznys, ať už v Česku nebo v zahraničí, nová vlna protiruských sankcí? |
---|
Josef Bárta, generální ředitel CZ Loko (výrobce lokomotiv): Sankce zatím naši činnost nezasáhly, pokud ale postihnou bankovní sektor, určitě je pocítíme. Některé naše projekty totiž financují ruské banky. Musíme se také vypořádat s tím, že se reálně zhoršuje ekonomická situace našich partnerů v Rusku. |
Ludmila Hlavsová, ředitelka společnosti C.S.CARGO Russia s.r.o.: Současná mezinárodní situace ve vztahu k Rusku a Ukrajině nás nijak netěší. Uvědomujeme si však vážnost celé politické scény. Na poli spolupráce s východními partnery pociťujeme spíše rozpaky, a jisté zakolísání jsme pocítili v posledních několika týdnech. Naší úlohou však je rozvíjet především obchodní vztahy a díky dobrým mezilidským vztahům v našem oboru se dílo daří. |
Petr Kopáček, PR manager Hamé: Nová vlna těchto ekonomických restrikcí by zatím neměla mít na náš byznys výraznější dopady. Sankce se týkají takových sektorů ekonomiky a okruhu osob, že se to našeho podnikání bezprostředně nedotýká. S Ruskem normálně obchodujeme a také náš výrobní závod v Rusku funguje naplno.Nyní je ale velmi obtížné předpovídat budoucí vývoj. Ze současné situace rozhodně nejsme nadšeni, touto spirálou sankcí se totiž prohlubuje například vzájemná spotřebitelská nedůvěra a zvyšují rizika odvetných opatření. |
Jozef Baláž, mluvčí Škoda Auto: I nadále pozorně sledujeme aktuální vývoj v Rusku a na Ukrajině a jsme také v úzkém kontaktu s příslušnými úřady. ŠKODA věří v stabilizaci situace na Ukrajině a pokud možno v rychlé a mírové řešení konfliktu. K tomu je potřeba zachovat dialog všech zúčastněných stran. Případné konkrétní dopady lze zatím pouze velice těžko specifikovat. V současné době běží výroba vozů ŠKODA v obou ruských závodech beze změny. |
Ivo Pokorný, místopředseda Ovocnářské unie: Samozřejmě může nastat situace, kdy bude ze strany Ruska přijato nějaké reciproční opatření týkající se potravin, v našem případě jablek, která se jediné z ovocné produkce u nás do Ruska vyvážejí. Případný zákaz dovozu by se ale asi týkal zejména Polska, které je velkým producentem jablek. A když je Polsko nebude moci vyvážet do Ruska, bude se je snažit prodat v Evropě a tedy i u nás, čímž nám stoupne konkurence. |
Kateřina Krásová, mluvčí Plzeňského Prazdroje: Vývoz jednotlivých značek Plzeňského Prazdroje do Ruska se v meziročním srovnání pohybuje na přibližně stejné úrovni a dosud jsme nezaznamenali jsme žádný nový trend, který bychom mohli spojovat se zavedením nových sankcí. Celou situaci však pečlivě sledujeme a vyhodnocujeme možné důsledky. |
Josef Strnad, obchodní ředitel Sellier & Bellot: Sankce uvalené na Rusko se naší firmy zatím výrazně nedotkly, protože vývoz vojenského materiálu do Ruska netvoří významnou část našich tržeb.Dopad by mohlo mít případné rozšíření na lovecké a sportovní střelivo. |
Martin Hart, marketingový ředitel Koma Modular: Evropské sankce na Rusko se naší firmy nedotknou. Máme sice rozjednaných několik obchodních případů, které jsme ale hodnotili s rezervou. Známe ruskou mentalitu s tím, že se nelze spoléhat na všechny sliby. |
Jan Petr, ředitel marketingu společnosti Touax: V této chvíli neočekáváme přímý dopad. Nicméně může dojít k nepřímému, kdy naši evropští zákazníci pozastaví nebo zruší své projekty v Rusku. |
Josef Bárta, generální ředitel CZ Loko (výrobce lokomotiv): Sankce zatím naši činnost nezasáhly, pokud ale postihnou bankovní sektor, určitě je pocítíme. Některé naše projekty totiž financují ruské banky. Musíme se také vypořádat s tím, že se reálně zhoršuje ekonomická situace našich partnerů v Rusku |
Ludmila Hlavsová, ředitelka společnosti C.S.CARGO Russia s.r.o. (dceřiná společnost C.S.CARGO a.s., která zajišťuje dopravu a logistické služby z České republiky, ale i jiných míst Evropy do Ruska a zemí SNS): Současná mezinárodní situace ve vztahu k Rusku a Ukrajině nás nijak netěší. Uvědomujeme si však vážnost celé politické scény. Na poli spolupráce s východními partnery pociťujeme spíše rozpaky, a jisté zakolísání jsme pocítili v posledních několika týdnech. Naší úlohou však je rozvíjet především obchodní vztahy a díky dobrým mezilidským vztahům v našem oboru se dílo daří. |