Raškova německá sázka na kamionový kartel vychází. Má první soudní úspěch
Je to jeden z největších evropských sporů, v němž jde v přepočtu až o dvě miliardy eur. Na jedné straně stojí výrobci kamionů, kteří se už od roku 1997 protiprávně domlouvali na cenách, na druhé dopravci, kteří od nich nákladní auta předraženě nakupovali a nyní chtějí odškodné. Příležitost v tom vycítil byznysmen Tomáš Raška ze skupiny Natland. Koupil německou společnost Financialright Claims, jež požadavky na odškodnění sdružuje a nyní si ve sporu připisuje první výrazný úspěch.
Fond finančního trhu a pohledávek (FFTP), jehož zakladatelem je Raškův Natland, se do projektu pustil vloni, kdy německou Financialright Claims (FRC) akvíroval. Cena i výše podílu, kterou Raškův fond ve firmě drží, nejsou veřejné, sama Financialright Claims je ale největší z těch, u nichž se v Evropě podklady pro hromadné žaloby v kamionové kauze scházejí. Čísly řečeno: osm tisíc majitelů kamionů z kontinentu chce jejím prostřednictvím uplatnit 155 tisíc nároků v soudním řízení. „Jde o globální případ a pro nás to znamená významné vykročení z českého trhu,“ vyhlíží Tomáš Raška.
Ještě v době, kdy akvizice FRC probíhala, zdaleka nebylo jisté, že uspěje. Výrobci kamionů se rozhodli soudně bránit hned od začátku a jejich taktikou bylo napadnout oprávněnost FRC zastupovat kamionové dopravce. Za pravdu jim dokonce dal mnichovský krajský soud.
Mnichovský odvolací Vrchní zemský soud ale nedávno konstatoval, že FRC je „aktivně legitimovaným a oprávněným subjektem,“ který může uplatňovat nároky vůči členům kartelu. A to je zásadní úspěch fondu, protože pokud by se potvrdil opak, kauza odškodnění by se vrátila znovu na začátek.
„My jsme takové rozhodnutí očekávali. Protistrana se ještě pomocí opravného prostředku domáhá změny rozhodnutí, a tak lze očekávat zpoždění projednávání samotných nároků klientů, respektive poškozených kartelem,“ reagovala mluvčí Natlandu Hana Filipová.
Právě čas je v tomto sporu velmi cenná komodita. Jde jednak o to, že ceny stanovené soudně už potvrzeným kartelem platily i po roce 2011, pravděpodobně až do roku 2016. Věc protahuje i to, že přístup výrobců je různý. Společnost DAF loni vykročila k mimosoudním vyrovnáním, Scania naopak účast v kartelu popírala, což zlomil až Soudní dvůr Evropské komise letos v únoru. Dá se tak předpokládat, že přibudou nové žádosti o odškodnění právě od dopravců, kteří od Scanie nakupovali.
Podle Natlandu si složitý spor k úplnému vyřešení vyžádá až pět let. Podobně to vidí i zástupci dopravců. „V Česku takto předražených kamionů dopravci nakoupili tisíce. Šlo ještě o dobu, kdy se po revoluci rozvíjelo podnikání, a oni nyní čekají na odškodnění. Podle posledních zpráv to vypadá, že se dočkají, ale potrvá to,“ soudí Vojtěch Hromíř, generální tajemník sdružení dopravců Česmad Bohemia. Sdružení nicméně nemá přesný přehled o počtu českých dopravců, kterých se kauza týká.
Raška, a stejně tak i další evropské firmy, které se stejného případu chytly, drží v ruce dobré karty. Že evropští dopravci nakupovali od roku 1997 až do roku 2011 nákladní vozy od předních evropských výrobců jako Daimler, MAN, Volvo/Renault, DAF, Iveco či Scania předraženě, protože se tyto firmy domlouvaly v kartelu, rozhodla už dříve Evropská komise a udělila výrobcům pokutu. Nyní jde hra do druhého dějství, kdy je v sázce o odškodnění a hromadné žaloby. Dopravci by rádi získali až 10 tisíc eur zpátky za každý předražený kamion – jakkoli podle Vojtěcha Hromíře na tuto maximální částku zdaleka ne každý dopravce dosáhne.
Právní stránku věci má v tomto případě na starosti renomovaná kancelář Arnecke Sibeth Dabelstein. Raškův fond FFTP pak kvůli případu angažoval Radka Šnábla, který je známý působením na ministerstvu financí, kde byl jako ředitel mezinárodně právního odboru odpovědný za řízení mezinárodních arbitráží.
Společnosti, které sbírají nároky na odškodnění kvůli kamionovému kartelu, nabízejí dopravcům zpravidla dvojí způsob zapojení. Část z nich buď drží své nároky a participuje na budoucím výtěžku, anebo jsou ti, kteří svou pozici chtějí zavřít a raději nárok prodávají. Na jakém principu funguje FRC, Natland nezveřejnil. Dopravce nicméně láka heslem „no win, no fee“, tedy že pokud soud prohrají, nebudou dopravci platit poplatky.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!