Digitální noviny BuzzFeed míří na burzu. Slibují si od toho 1,5 miliardy dolarů

Za loňský rok BuzzFeed vydělal 321 milionů dolarů a odhaduje, že v roce 2022 budou jeho tržby až dvakrát vyšší.

Za loňský rok BuzzFeed vydělal 321 milionů dolarů a odhaduje, že v roce 2022 budou jeho tržby až dvakrát vyšší. Zdroj: profimedia.cz

S akciemi BuzzFeedu se bude od čtvrtého čtvrtletí obchodovat na americké burze Nasdaq.
2
Fotogalerie

Americký zpravodajský web BuzzFeed chystá primární úpis akcií. Spojí se proto s prázdnou společností 890 Fifth Avenue Partners, jak oznámil šéf a spoluzakladatel serveru Jonah Peretti. Od vstupu na burzu, který se má odehrát v posledním letošním čtvrtletí, firma očekává ohodnocení 1,5 miliardy dolarů, zhruba 32 miliard korun. Akcie se mají obchodovat na burze Nasdaq pod symbolem BZFD.

„Dnešek je pro BuzzFeed, naše zaměstnance a partnery velmi významným dnem,“ prohlásil Peretti na tiskové konferenci v New Yorku. Uvedl, že společnost plánuje ještě před premiérou na Wall Street koupit server Complex Networks, který vydává zprávy o módě a o kultuře. BuzzFeed za něj zaplatí tři sta milionů dolarů, z toho dvě stě milionů v penězích a zbytek v cenných papírech. „Transakce okamžitě urychlí růst našich tržeb,“ tvrdí Peretti.

Zatímco bývalí zaměstnanci BuzzFeedu budou smět s akciemi volně obchodovat, institucionální akcionáři firmy, ke kterým patří mediální konglomerát NBCUniversal, je nebudou moci prvních šest měsíců po IPO prodat. Peretti by si měl každopádně udržet majoritu prostřednictvím speciálních akcií.   

BuzzFeed založený v roce 2006 se jako jedno z prvních zpravodajských médií soustřeďuje na digitální obsah. Původně se zaměřoval na odlehčené články ze světa popkultury. Portfolio se však postupně rozrůstalo a dnes píše o rozličných tématech od politiky až po byznys. BuzzFeed také získal řadu novinářských ocenění a se 130 miliony čtenářů měsíčně patří k nejčtenějším webům ve Spojených státech. Působí rovněž v oblasti e-commerce. 

Za loňský rok BuzzFeed vydělal 321 milionů dolarů a odhaduje, že v roce 2022 budou jeho tržby až dvakrát vyšší. V listopadu odkoupil za nezveřejněnou sumu konkurenční web HuffPost, dříve známý pod názvem Huffington Post. Pandemie však zjevně neměla na médium jen pozitivní dopady. Na začátku  března BuzzFeed bez bližšího vysvětlení propustil desítky redaktorů.

Podle amerického deníku The New York Times může vstup na burzu BuzzFeedu pomoci k dalšímu růstu v době, kdy zpravodajská média bojují o příjmy z inzerce s technologickými giganty typu Googlu či Facebooku. 

Server CNBC zase připomíná, že takzvané SPAC dohody, tedy primární úpisy akcií prostřednictvím sloučení s prázdnou společností, jsou poslední dobou ve Spojených státech čím dál oblíbenější. O fúzi se SPAC firmou aktuálně jednají i další digitální vydavatelé, třeba Bustle Digital Group nebo Vox Media.