Fiat Chrysler Automobiles, který Ferrari vlastní, se uvedením značky se vzpínajícím se koněm na burzu zbavil devíti procent akcií, tedy víc než 17 milionů kusů. Jde pouze o začátek kompletního prodeje automobilky. K úplnému oddělení Fiatu od Ferrari by mělo dojít příští rok. Fiat by tak mohl snížit své obrovské zadlužení.
Obchodování na burze otevřel šéf Fiatu Sergio Marchionne a Pierro Ferrari, vnuk zakladatele značky Enza Ferrariho. Po zahájení obchodování cena akcií stoupla o 15 procent na 60 dolarů za kus. Hodnota automobilky tak přesáhla deset miliard dolarů.
Zájem o akcie překonal nabídku. Ferrari použilo stejnou politiku jako při výrobě a prodeji svých supersportů – omezit nabízené množství a zachovat tak převis poptávky nad nabídkou. Enormní zájem o akcie Ferrari kontrastuje s ochladlým trhem primárních úpisů akcií v poslední době.
Místo akcií Testarossu
Analytici si od akcií Ferrari navíc příliš neslibují a řada z nich dodává, že koupě správného modelu s koněm na kapotě může být podstatně lepší investicí než přímo akcie jeho výrobce.
Například pořízení modelu Testarossa z 80. let minulého století přineslo investorům zhodnocení, které akcie těžko překonají. Ceny veteránů značky Ferrari se od roku 2006 zesedminásobily. Vyplývá to z údajů z indexu Hagerty Price Guide, který sleduje ceny 13 žádaných modelů z 50. až 70. let 20. století.
Zmiňovaná Testarossa, která je novějším modelem a v indexu není, jen za posledních 12 měsíců podražila na dvojnásobek. „Ceny možná tímto tempem neporostou napořád, ale určitě nespadnou, protože se jedná o nenahraditelné aktivum,“ řekl Bloombergu Rob Johnson, šéf britské společnosti Classic & Sports Finance, která na vozy typu Ferrari půjčuje klientům peníze.