Investoři se „poprali“ o akcie Ferrari. Prodalo se jich za 893 milionů dolarů

Ferrari Testarossa

Ferrari Testarossa Zdroj: Wikimedia Commons (public domain)

Italský výrobce sportovních automobilů Ferrari získal při vstupu na burzu od investorů za své akcie 893 milionů dolarů. Velký zájem investorů o akcie kultovní automobilky vyhnal upisovací cenu na horní okraj indikativního pásma 48 až 52 dolarů za kus.

Fiat Chrysler Automobiles, který Ferrari vlastní, se uvedením značky se vzpínajícím se koněm na burzu zbavil devíti procent akcií, tedy víc než 17 milionů kusů. Jde pouze o začátek kompletního prodeje automobilky. K úplnému oddělení Fiatu od Ferrari by mělo dojít příští rok. Fiat by tak mohl snížit své obrovské zadlužení.

Obchodování na burze otevřel šéf Fiatu Sergio Marchionne a Pierro Ferrari, vnuk zakladatele značky Enza Ferrariho. Po zahájení obchodování cena akcií stoupla o 15 procent na 60 dolarů za kus. Hodnota automobilky tak přesáhla deset miliard dolarů.

Zájem o akcie překonal nabídku. Ferrari použilo stejnou politiku jako při výrobě a prodeji svých supersportů – omezit nabízené množství a zachovat tak převis poptávky nad nabídkou. Enormní zájem o akcie Ferrari kontrastuje s ochladlým trhem primárních úpisů akcií v poslední době.

Místo akcií Testarossu

Analytici si od akcií Ferrari navíc příliš neslibují a řada z nich dodává, že koupě správného modelu s koněm na kapotě může být podstatně lepší investicí než přímo akcie jeho výrobce.

Například pořízení modelu Testarossa z 80. let minulého století přineslo investorům zhodnocení, které akcie těžko překonají. Ceny veteránů značky Ferrari se od roku 2006 zesedminásobily. Vyplývá to z údajů z indexu Hagerty Price Guide, který sleduje ceny 13 žádaných modelů z 50. až 70. let 20. století.

Zmiňovaná Testarossa, která je novějším modelem a v indexu není, jen za posledních 12 měsíců podražila na dvojnásobek. „Ceny možná tímto tempem neporostou napořád, ale určitě nespadnou, protože se jedná o nenahraditelné aktivum,“ řekl Bloombergu Rob Johnson, šéf britské společnosti Classic & Sports Finance, která na vozy typu Ferrari půjčuje klientům peníze.