Xiaomi kazí vstup na burzu i obchodní válka

Xiaomi

Xiaomi Zdroj: Profimedia

Vstup čínské technologické společnosti a zároveň čtvrtého největšího výrobce mobilních telefonů na světě, společnosti Xiaomi, na hongkongskou burzu přinesl mezi investory velké zklamání. Akcie se začaly obchodovat na dně očekávaného rozpětí, v porovnání s dřívějšími odhady se tak ohodnocení firmy pohybuje pouze na poloviční sumě.

Úpisem akcií získala technologická firma 4,7 miliardy amerických dolarů, zhruba 103 miliard korun, valuace firmy po ukončení obchodování dosáhla 54 miliard dolarů. Cena akcií klesla v průběhu dne až o šest procent, tedy z počátečních sedmnácti hongkongských dolarů na dolarů šestnáct, asi 45 korun. Původně se přitom počítalo s cenou až dvaadvaceti hongkongských dolarů za akcii. S poklesem se museli zástupci Xiaomi smířit i přesto, že celý tamní trh rostl tempem převyšujícím jedno procento. 

Důvodů neúspěchu osm let staré společnosti s více než patnácti tisíci zaměstnanci přitom může být více. Spoluzakladatel a ředitel Xiaomi Lei Jun přiznal, že pro vstup na burzu není ideální doba. „Jedná se o kritický moment v čínsko-amerických obchodních vztazích, kdy se globální trhy neustále proměňují,“ uvedl. 

Právě Spojené státy přitom mají být jedním z hlavních trhů, kam chce Xiaomi v budoucnu zamířit, a to již příští rok. Firma v současnosti vyvíjí nové verze telefonů pro americký trh, snaží se i o dohody s americkými operátory. V USA již přitom narazily jiné čínské technologické firmy – Huawei a ZTE. Obě firmy čelily nařčením z bezpečnostních hrozeb, které jejich telekomunikační zařízení mohly uživatelům způsobit.

Dickie Wong ze společnosti Kingston Financial pro CNBC rovněž uvedl, že očekávání vstupu na burzu mohla být přehnaná. „Upřímně, Xiaomi není internetová společnost. Je to jen firma vyrábějící hardware, to je ten problém,“ poukazuje analytik na skutečnost, že Xiaomi oproti jiným technologickým firmám přináší méně vyspělá řešení.

Otázkou také zůstává, jak se Xiaomi podaří plnit hospodářské cíle. „Trh očekává, jakého růstu Xiaomi dosáhne v roce 2019,“ řekl pro CNN Hao Hong ze společnosti Bocom.

Oproti ostatním výrobcům, kteří se soustředí i na dražší telefony, totiž Xiaomi dosahuje nižších marží. Společnost však očekává, že stále více zisků firmě přiteče z doplňujících internetových projektů, například streamovacích služeb.