České ekonomice více důvěřují konzumenti než podnikatelé

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Anna Vackova

Důvěra v českou ekonomiku se v květnu meziměsíčně zvýšila o 0,4 bodu na 96 bodů. Spotřebitelé jsou nadále optimističtější než podnikatelé, jejich důvěra se ale proti dubnu nezměnila. Mezi firmami naopak mírně stoupla, zvýšila se v průmyslu a ve vybraných službách, klesla v obchodě a stavebnictví. Proti loňskému dubnu je celková důvěra vyšší o půl bodu.

Podnikatelská důvěra v květnu dosáhla 94,3 bodu a byla tak o půl bodu vyšší než o měsíc dříve. V průmyslu stoupla o 0,9 bodu a ve vybraných odvětvích služeb včetně bankovního sektoru o 0,7 bodu.

„Hlavní zásluhu na zvyšování důvěry v ekonomiku měly průmyslové firmy, které očekávají, že se jim v dalších měsících bude dařit lépe než v úvodu roku. Přesto ve srovnání s loňským rokem jsou jejich očekávání umírněnější. Je to svým způsobem logické, když vezmeme v úvahu, jakým boomem si většina průmyslových oborů v loňském prošla a nakonec, že růst ještě rychleji není vzhledem k zahraniční poptávce příliš kam,“ míní analytik ČSOB Petr Dufek.

Indikátory důvěry - bazické indexy (průměr roku 2005 = 100):Indikátory důvěry - bazické indexy (průměr roku 2005 = 100): | ctk

Naopak ve stavebnictví důvěra klesla o 4,1 bodu a nižší byla i v obchodě, a to o půl bodu. Důvěra spotřebitelů se proti dubnu nezměnila a i v květnu zůstala na 104,3 bodu. Z květnového šetření vyplynulo, že se pro příštích 12 měsíců v meziměsíčním srovnání téměř nezměnily obavy spotřebitelů ze zhoršení celkové ekonomické situace.

Zhruba na stejné úrovni zůstaly u spotřebitelů i obavy z růstu cen a úmysl spotřebitelů spořit. Obavy z jejich vlastní finanční situace se snížily, naopak obavy ze zvýšení nezaměstnanosti stouply.