Českým herním vývojářům i kvůli Metě poprvé klesly tržby. Růst má nakopnout Kingdom Come 2

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance Zdroj: Repro Warhorse Studios

Jan Sedlák

Česká videoherní studia v loňském roce poprvé v historii zaznamenala celkový pokles tržeb. Segment, který doposud každoročně rostl i o desítky procent, v roce 2023 vygeneroval tržby 5,54 miliardy korun oproti 7,1 miliardy korun o rok dříve. Hlavní roli hrály dva faktory. Za prvé jde o postcovidový pokles celosvětového trhu, kdy se lidé vrátili od počítačů a konzolí k dalším aktivitám. A za druhé se projevila akvizice pražského studia Beat Games americkým kolosem Meta. Studio nyní většinu tržeb z globálního hitu Beat Saber účtuje přes centrálu, a nikoliv prostřednictvím české pobočky jako dosud. Bez této operace by byl celkový propad trhu výrazně menší.

Zisk domácích herních společností se podle čísel Asociace českých herních vývojářů v loňském roce dostal na 1,94 miliardy korun. Drtivá většina prodejů českých her jde ze zahraničí, zejména z USA, Německa, Velké Británie, Francie a z dalších západních trhů.

Na slabší loňský rok měl vliv i cyklický vývoj. Hry vznikají mnoho let, takže se mohou objevit roky, kdy nevyjdou žádné větší novinky, které generují největší prodeje v prvních měsících po vydání.

Odhady tržeb pro rok 2024 jsou kolem 6,5 miliardy korun. Se započtením kompletních čísel z prodejů Beat Saberu, kterému se nadále daří, by se dostala výrazně nad sedm miliard.

Letos už vyšlo několik významných titulů. Brněnské studio Madfinger Games, které vykoupilo minoritní podíl čínského majitele TikToku, například vydalo realistickou akční hru Gray Zone Warfare. „Celkově jsme překonali 1,5 milionu prodaných kusů,“ uvedl Marek Rabas, ředitel studia. Titul se prodává po 35 eurech za kus.

Dále vyšlo rozšíření hry Frostline pro DayZ, což je nejprodávanější hra od Bohemia Interactive. Rozšíření s názvem Space Age dostala i strategie Factorio, jíž se prodaly přes čtyři miliony kopií a celkové tržby jdou do miliard.

Některá studia dokázala růst i v loňském roce. Společnost SCS Software, která vyvíjí herní simulátory kamionů jako Euro Truck Simulator, zvýšila tržby z 814 milionů korun na 991 milionů korun, se ziskem po zdanění 532 milionů korun. Bylo to i díky prodeji nových rozšíření, jako jsou virtuální kamiony a lokality.

Výrazný nárůst tržeb českých herních vývojářů lze očekávat v roce 2025. V únoru se totiž na trh chystá očekávaná hra Kingdom Come: Deliverance od Warhorse Studios. Prvního dílu už se prodalo přes osm milionů kusů a ambice pro pokračování jsou ještě větší.

V České republice aktuálně operuje 166 herních studií, většina z nich jsou malé týmy. Loni vzniklo sedm nových her a bylo vydáno celkem 29 titulů. Obor zaměstnává přes 2700 lidí, přičemž více než třetina je ze zahraničí.

Český trh je i přes loňský pokles ve formě. Na západních trzích došlo po postcovidovém vystřízlivění a najímání lidí v oboru k velkým propouštěním, odhady jsou v desítkách tisíc lidí. „Trh byl přesycený, nastal odliv investorů, investuje se pomaleji a nová studia mají problém získávat investice,“ shrnul Vladimír Geršl ze společnost Cyber Sail Consulting, pomáhající herním firmám.