Čezeta jde do konkurzu, předlužený výrobce elektrických skútrů nenašel investory

Majitel prostějovské Čezety Neil Eamon Smith

Majitel prostějovské Čezety Neil Eamon Smith Zdroj: E15- Michal Nosek

Městský soud v Praze dnes prohlásil konkurz na majetek společnosti Čezeta Motors, která v Prostějově vyráběla elektrické skútry Čezeta a kvůli milionovým dluhům je od loňského února v insolvenčním řízení. Informace pochází z insolvenčního rejstříku. Soud o konkurzu rozhodl krátce poté, co se k insolvenčnímu návrhu na firmu Čezeta Motors tento týden připojil i druhý ze dvou jednatelů Daniel Gašpar. Ten se dosud snažil pro předluženou společnost najít investory.

Insolvenční návrh na sebe loni v únoru podala sama firma Čezeta Motors, jejímž jednatelem a majoritním vlastníkem je Neil Eamonn Smith. Soudu navrhl prohlášení konkurzu na majetek Čezety Motors. Gašpar ale spolu se dvěma věřiteli delší dobu oponovali, že loni zahájené insolvenční řízení není nutné, jelikož jednomu z věřitelů se podařilo od investorů získat pro tento projekt 6,5 milionu korun. Podmínkou pro převod peněz byla dohoda se Smithem. Gašpar ale v úterý soudu sdělil, že již nevidí pro firmu jinou cestu, než zajištění úpadku, a sdělil své obavy z toho, že Smith z podniku vyvádí majetek. Údajně měl na svou firmu Rocketman převést práva duševního vlastnictví.

Z insolvenčního rejstříku vyplývá, že závazky společnosti Čezeta Motors loni v únoru činily 13,273 milionu korun a hodnota jejího majetku byla vyčíslena na 5,265 milionu. Dluhy firmy tak převyšovaly její majetek zhruba o osm milionů Kč. Smith loni v únoru podání insolvenčního návrhu na Čezeta Motors zdůvodnil tím, že se firmě nepodařilo najít kupce a majitelé nebyli ochotni vložit dostatečnou hotovost pro další pokračování činnosti. Firma se dostala do platební neschopnosti a přerušila produkci. Za léta 2018 a 2019 vykázala dohromady prodělek přes 21 milionů korun.

Čezeta Motors před devíti lety přišla s prototypem elektrického skútru, který vycházel ze slavného "prasete" vyráběného továrnou ČZ v 50. a 60. letech. V letech 2018 až 2020 vyrobila první sérii 60 skútrů typu 506, které vyvezla do deseti zemí v Evropě. V roce 2018 společnost Crowdberry vybrala pro firmu 20 milionů korun na zahájení sériové výroby. Elektrické motorky v areálu Wikov v Prostějově montovala desítka zaměstnanců. Plány na expanzi počítaly až s 50 zaměstnanci a výrobou 2000 strojů ročně.