„Jedná se o některé stávající úseky rychlostních silnic a nově vybrané čtyřpruhové směrově dělené silnice I. třídy bez úrovňových křížení a s omezením připojení sousedních nemovitostí,“ upřesnilo ministerstvo, kterých silnic se vyšší povolená rychlost bude týkat.
Úseky s vyšší rychlostí chce ministerstvo označit značkou „Silnice pro motorová vozidla“. Ta se uvolní díky tomu, že rezort část stávajících silnic této kategorie převede pod dálnice.
Rychlostní limit na některých rychlostních silnicích ale chce ministerstvo naopak snížit. Na 110 kilometrů za hodinu by se mělo zpomalit na rychlostní silnici R4 do Příbrami a R7 na Slaný, které podle úřadu nesplňují bezpečnostní parametry. V případě R4 jsou důvodem autobusové zastávky u silnice a přechod pro chodce na okraji Prahy. Na R7 zase chybí připojovací pruhy a má nevyhovující povrch. Obě komunikace proto budou zařazeny mezi silnice pro motorová vozidla s maximální rychlostí 110 kilometrů v hodině. V úsecích, které jsou bezpečné, zůstane současná 130kilometrová rychlost, což bude upraveno značkou.
Rozhodování o dopravních stavbách se má zkrátit
Novela zákona má usnadnit i povolování veřejně prospěšných staveb. Ministerstvo proto v meziresortním řízení navrhuje zvýšení náhrady za zřízení věcného břemene z nynějších řádově desítek korun na jednotných 1000 korun. Vlastníci pozemků, na kterých mají vzniknout věcná břemena například k přeložkám inženýrských sítí, totiž z principu se zřizováním těchto břemen nesouhlasí.
Rozhodování v případě dopravních staveb by se mělo převést na vyšší úřady, ty mají podle ministerstva lepší podmínky pro rychlejší vedení územních řízení. „Zjišťovali jsme příčiny zdlouhavosti povolovacích procesů a činností s nimi spojených… Začali jsme majetkovou přípravou a výkupními cenami, nyní pokračujeme odstraňováním překážek v povolovacích řízeních, skončili bychom rádi novou koncepcí povolování staveb,“ uvedl ministr dopravy Antonín Prachař.
Nové pojetí dálniční sítě podle plánu Ministerstva dopravy|Obrázek ke stažení ve vyšším rozlišení
Za vraky pokuty
Úprava zákona by měla také změnit pravidla pro odtah vozidel blokujících veřejné komunikace. Automobily, které byly odtaženy například během čistění ulic, by vlastník komunikace podle návrhu musel po skončení zákazu stání vrátit na původní místo.
Obce zároveň dostanou zbraň proti odstaveným vrakům, které znečišťují nebo jiným způsobem poškozují komunikace, navrhuje ministerstvo. Nově budou moci jejich majitelům udílet pokutu až 200 tisíc korun. Zároveň chce ministerstvo obcím umožnit zakázat na silnice druhé a třetí třídy vjezd kamionů s hmotností 12 tun a více.
Silnice navržené na zvýšení rychlosti | |
---|---|
I/7 | Chomutov - Křimov |
I/11 | Ostrava - Šenov |
I/11 | Ostrava, Rudná (v okolí D1) |
I/13 | Karlovy Vary - Ostrov |
I/13 | Most - Bílina |
I/13 | Bílina - Teplice |
I/14 | Liberec - Kunratice |
I/20 | Nová Hospoda (R4) - Písek |
I/20 | Plzeň, přivaděč k D5 |
I/23 | Brno, Pražská radiála |
I/26 | Plzeň, přivaděče k D5 |
I/27 | Plzeň - Sukova - Dobřany |
I/34 | České Budějovice - Lišov |
I/35 | Liberec - Bílý Kostel |
I/35 | Olomouc - Křelov |
I/37 | Hradec Králové - Pardubice |
I/38 | Jihlava, přivaděč k D1 |
I/43 | Brno, Svitavská radiála |
I/44 | Postřelmov, obchvat |
I/48 | Nový Jičín - Příbor |
I/48 | Český Těšín, obchvat |
I/50 | Brno, Olomoucká radiála |
I/56 | Prodloužená Místecká |
I/57 | Semetín - Jablůnka |
Zdroj: Ministerstvo dopravy