130 kilometrů za hodinu. Ministr Žák trvá na zvýšení rychlosti na R46

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: E15

Ministr dopravy Zdeněk Žák chce povolit zvýšení rychlosti na části silnice R46 v Olomouckém kraji na 130 kilometrů za hodinu. Změnu Žák prosazuje navzdory výhradám ministerstva vnitra, které upozornilo třeba na úzké krajnice na některých úsecích.

Podle ministra ale byla rychlost původně snížena hlavně kvůli špatnému stavu R46, který už zlepšila nedávná rekonstrukce. „Stát vynaložil stovky milionů korun na nápravu stavu, a dnes je komunikace ve špičkové podobě, vybavena navíc některými nadstandardními prvky. Jedná se především o nový povrch a bezpečnější svodidla,“ míní ministr v demisi. R46 je podle něj vybavena lépe než některé starší dálnice. „Nejsem ochoten se smířit se situací, kdy si z kvalitně opravené komunikace policie udělala Klondike, na kterém jsou pokutováni řidiči kvůli malicherné a dětinské hře části odborného světa, který rigidně lpí na dodržování špatně pochopené legislativy,“ uvedl Žák.

Maximální rychlost na R46 byla v minulosti kvůli problémům s bezpečností omezena na 100 kilometrů v hodině. Podle České televize plánuje ministerstvo dopravy na silnici, která spojuje Vyškov s Olomoucí, už za týden místy rychlost zvýšit, a rozdělit ji tak na několik úseků s různou nejvyšší povolenou rychlostí. Za Vyškovem budou moci řidiči jet rychlostí až 110 kilometrů za hodinu, pak už v Olomouckém kraji na sedmikilometrovém úseku až 130, následně opět krátce 110, poté opět přijde na kilometrovém úseku povolená rychlost 130, kterou hned vystřídá u Prostějova jen 90 kilometrů za hodinu a ve zbylém úseku do Olomouce 110.

Příliš přísné normy

Podle ministerstva vnitra však byla R46 projektována na nižší rychlost, takže má některé prvky, kvůli kterým by bylo zvýšení rychlosti nebezpečné. „My jsme doporučili, aby v některých úsecích zůstala rychlost snížená, zejména kvůli tomu, že jsou tam příliš úzké krajnice,“ řekla ČT Milena Bačkovská z odboru bezpečnostní politiky ministerstva.

Jak se v Česku otvíraly dálnice a rychlostní silniceJak se v Česku otvíraly dálnice a rychlostní silnice | E15

Jádro sporu spočívá podle ministerstva dopravy v tom, že část odborníků chce na opravené části komunikací budovaných podle starých norem používat mnohem přísnější nové normy. „To, co nám předvádí část odborného světa, je exemplárním případem znehodnocování státních investic a poškozování zájmů občanů pod rouškou jejich ochrany. Pokud na tuto na zvrácenou logiku přistoupíme, ztrácejí jakýkoliv význam snahy státu o zlepšování našich komunikací,“ prohlásil ministr Žák.