150 km/h na dálnici? Nic z toho nebude, poslanci změnili názor

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Wikimedia Commons (public domain)

Na vybraných úsecích dálnic nebude možné zvýšit za příznivých podmínek nejvyšší povolenou rychlost až na 150 km/h. Dnes tak rozhodla Sněmovna, když přistoupila na pozměňovací návrh Senátu, který zvýšení rychlosti odmítl. Novela zákona o pozemních komunikacích tak nyní zamíří k prezidentovi.

Prezident Miloš Zeman již koncem dubna řekl, že by zákon umožňující stopadesátikilometrovou rychlost vetoval. Proti zvýšení byl i ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), podle něhož česká dálniční síť zatím na takovouto rychlost není stavěná. Ťok dnes před poslanci podpořil senátní verzi zákona.

„Jsem rád, že prošla tato verze zákona, protože si myslím, že v současné době naše dálnice nejsou na tuto rychlost připraveny,“ řekl Ťok po schválení zákona. České dálnice jsou podle Ťoka postaveny pro rychlost 120 až 130 km/h. „Z tohoto pohledu jsou zejména projektovány prvky, které ovlivňují bezpečnost,“ poznamenal.

Zvýšení maximální povolené rychlosti by proto podle něj vyžadovalo i úpravu těchto bezpečnostních prvků. Ministr dodal, že nepodporuje ani povolení rychlosti 150 km/h za určitých podmínek, například dobrého počasí.

Schválená novela nyní umožní v souladu s původním vládním návrhem zvýšení rychlosti z 90 na 110 kilometrů v hodině na vybraných silnicích první třídy, zejména čtyřproudých. Sněmovna nejprve rozšířila tuto možnost i na dálnice, na nichž by se tak dalo jezdit ve vybraných úsecích rychlostí až 150 km/h, ale Senát to odmítl. Poslanci nyní na jeho návrh přistoupili.

Senátoři se souhlasem ministra dopravy z novely vyňali také oprávnění dopravní policie mít poslední slovo při úpravě místních komunikací, o které se starají obce. Senátní verze, kterou Sněmovna schválila, počítá i s tím, aby kanalizaci, vodovody nebo kabely veřejného osvětlení bylo možné ukládat podélně pod povrch vozovek. Obce by tak ušetřily za výkup pozemků. Navíc by také neměly mít povinnost starat se o silniční vegetaci podél místních cest bez ohledu na vlastníka příslušného pozemku.

Lehčí odtah

Novela má také pomoci zlepšit ochranu silnic a usnadnit obcím nakládání s odtaženými vozidly, ke kterým se majitelé nehlásí. Nově by obce mohly prodávat odtažená vozidla, o která se v šestiměsíční lhůtě po oznámení o odtahu jejich majitelé nepřihlásí. Obce budou mít možnost vyloučit tranzitní nákladní dopravu přes své území po silnicích druhých a třetích tříd pod hrozbou pokuty i pro spediční firmy.

Novelou se rovněž ruší možnost zavést elektronické dálniční známky místo dosavadních papírových, které se tak budou používat i po 1. lednu příštího roku. Podle vlády to ušetří peníze za zavedení elektronického systému.