Aerolinky Malév bojují o přežití, stát se nevzdává

ilustrační foto

ilustrační foto

Maďarské letecké společnosti Malév se podařilo za uplynulý rok zvýšit obrat o 30 procent. Je to důkaz její životaschopnosti, myslí si generální ředitel Lóránt Limburger. Ten za svůj úkol považuje udržet Malév při životě do té doby, než se objeví nový strategický investor. Do léta 2012 podle něj bankrot určitě nehrozí, společnost ale musí rozšířit svou flotilu 22 letadel alespoň o dalších deset strojů, dodává generální ředitel.

Také ministr národního rozvoje Tamás Fellegi se jménem vlády zavázal udržet Malév na živu. Rezort dokonce vydal o letecké společnosti bílou knihu, která deklaruje, že „cílem vlády je vytvořit takovou národní leteckou společnost, které zajistí národohospodářské zájmy země“. Dokument také uvádí pozitivní trendy v hospodaření aerolinek, například to, že za třetí čtvrtletí stoupl příjem firmy proti předchozímu kvartálu o sedm miliard forintů.

Peripetie zažívá Malév už 20 let. Privatizace společnosti se nepovedla. Stát posléze, ještě za předcházející vlády, koupil firmu od ruského vlastníka zpět. V letech 2007 až 2010 pomohl stát aerolinkám pravidelnými finančními injekcemi, proti čemuž konkurenti, mezi nimi i Travel Service, podali stížnost v Bruselu. Nyní hrozí, že se ve věci zakázané podpory zrodí pro Maďarsko nepříznivý verdikt a Malév bude muset vrátit do státní pokladny zhruba sto miliard forintů (8,5 miliardy korun).

Společnost by potom zbankrotovala. Proto se nadále vedou intenzivní jednání s možnými investory. Velké naděje vkládali v Budapešti do čínské společnosti Hainan, ale z této transakce nakonec sešlo. Jednání s českou Unimex Group (Travel Service) maďarská strana potvrdila, ale bez jakýchkoli podrobností. Analytici uvažují o řešení, v rámci nějž by samotný Malév padl, odepsal by všechny dluhy a vznikla by nová národní letecká firma, v níž by měl investor z Evropské unie 51 procent.