Aerolinky mění pravidla: v kokpitu musí být nejméně dva lidé

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Airbus

Letecké společnosti postupně mění po úterním pádu německého letadla v Alpách pravidla bezpečnosti na palubě. Britské aerolinky Virgin Atlantic, Easyjet, Monarch a Thomas Cook a skandinávské SAS informovaly, že od nynějška platí příkaz, aby v kokpitu byli během letu vždy nejméně dva členové posádky. Totéž bude nově vyžadovat i Lufthansa, pod jejíž křídla patří i nízkonákladové aerolinky Germanwings, které provozovaly havarovaný airbus.

Stejnou změnu nařídily pro všechny domácí letecké dopravce Kanada a Rakousko. Podle mnoha expertů ale takové pravidlo nic neřeší, protože člen palubního personálu případnou krizovou situaci nezachrání.

Pokud si jeden z pilotů potřebuje během letu odskočit třeba na toaletu, musí do pilotní kabiny přijít na dobu jeho nepřítomnosti někdo z palubního personálu, uvádí nová pravidla jmenovaných aerolinek. Podobnými pravidly se řada leteckých společností řídila už před pádem airbusu Germanwings - byly mezi nimi české firmy ČSA a Travel Service či britské Jet2 a Flybe a irská Ryanair.

Kromě britských firem na havárii úpravou bezpečnostního protokolu reagovaly třeba německé aerolinky Air Berlin, islandské Icelandair či norské Norwegian Air Shuttle. Další aerolinky nyní změnu pravidel bezpečnosti zvažují, diskuse nyní probíhá například v Austrálii nebo ve Francii.

Letušky nic nezmůžou, tvrdí někteří

Podle mnoha expertů ale takové pravidlo případům podobným havárii ve Francii, kdy se druhý pilot zamkl v kokpitu a kapitána nepouštěl dovnitř, zatímco letadlo nezadržitelně mířilo k zemi, nemůže nijak zabránit. Například bývalý šéf bezpečnosti polských aerolinek LOT Jerzy Dziewulski televizi TVN 24 řekl, že letuška nebo stevard nemohou katastrofu nijak odvrátit, protože v kabině nesmějí provádět žádné úkony. „Pilot v kabině řekne: Sedni si, na nic nesahej, ničemu nerozumíš. Já jsem ten, kdo tenhle stroj řídí,“ popsal Dziewulski hypotetickou konverzaci v kabině.

Na evropské úrovni zatím pravidlo „čtyř očí“ v kokpitu letecké úřady neurčují. Povinně ho může zavést jen Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA), která podle agentury AFP dnes formou dočasného dporučení vyzvala k tomu, aby byli v kokpitu za všech okolností dva členové posádky, včetně „alespoň jednoho kvalifikovaného pilota“.

Podle EASA mají letecké společnosti „přehodnotit rizika spojená s tím, že jeden člen posádky opustí kokpit z provozních důvodů nebo kvůli fyziologickým potřebám“. Naproti tomu v USA Federální úřad pro letectví (FAA) přítomnost dvou lidí v pilotní kabině nařizuje.

Letecké společnosti, které uplatňují pravidlo o přítomnosti nejméně dvou lidí v pilotní kabině
Evropa
Již před haváriíJet2, Flybe (Británie), Ryanair (Irsko), ČSA, Travel Service (ČR), Finnair (Finsko)
Po haváriiAir Berlin, Condor, TuiFly (Německo), Easy Jet, Virgin Atlantic, Monarch, Thomas Cook (Británie), Norwegian Air Shuttle (Norsko), Icelandair (Island), Air Baltic (Lotyšsko), SAS (Skandinávie), rakouští letečtí dopravci, Lufthansa (Německo) a její dceřiné aerolinky Germanwings, Austrian Airlines, Swiss Air a Eurowings
USA
Pravidlo platilo pro všechny dopravce už před nehodou
Kanada
Pravidlo nyní nově zavádí pro všechny dopravce
Asie
Již před haváriíIndické aerolinky, Singapore Airlines (Singapur)
Po haváriiEmirates (SAE)