Aerolinky si brousí zuby na uvolněný íránský trh

Letiště imáma Chomejního v Teheránu

Letiště imáma Chomejního v Teheránu Zdroj: Princeofpersia1, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Evropské aerolinky věří v rychlý rozvoj íránské ekonomiky po uvolnění západních sankcí. Mohutnou expanzi na příští rok připravuje německá Lufthansa a analytici očekávají, že se k ní přidají i další společnosti. Pozadu nechtějí zůstat ani místní dopravci.

Delegace západních ekonomických diplomatů, včetně té české, si v Teheránu v posledních měsících podávají dveře. S postupným odbouráváním sankcí se totiž západnímu světu otevírá skoro osmdesátimilionový trh, západní dodavatelé pak cítí šanci na velké zakázky při modernizaci místního zastaralého průmyslu.

Nové lety z Německa i Rakouska

Pozadu nechtějí zůstat ani aerolinky. Jak napsal server Aerotelegraph, německá Lufthansa otevře příští rok v létě zcela novou linku z Mnichova do Teheránu a na spoje z Frankfurtu nasadí větší letadla.

Ke stávajícím nočním letům přidá už v březnu jeden denní spoj sedmkrát týdně i rakouská dcera Lufthansy Austrian Airlines. Dopravce zaznamenal „jasné signály o posílení hospodářských vztahů mezi Rakouskem a Íránem jak od podnikatelské komunity, tak od politiků“, citoval server obchodního ředitele Austrian Airlines Andrease Otta.

Lufthansa prostřednictvím své nízkonákladové společnosti Eurowings nabídne i lety z Klína nad Rýnem. Německý letecký obr navíc zvažuje, že v Teheránu otevře pobočku Lufthansa Technik, jedné z největších firem světa v oblasti údržby a oprav letadel.

Desítky milionů nových cestujících

Už letos létě otevřely novou linku z Atén do Teheránu řecké Aegean Airlines. Analytici očekávají, že návrat do Teheránu připravují i další evropské aerolinky, které se z Íránu v minulých letech stáhly, jako například Air France-KLM či British Airways.

Poradenská společnost CAPA čeká, že Írán po uvolnění sankcí přiláká řadu dalších zahraničních dopravců. Poukazuje přitom na zkušenosti z barmského trhu, na který za rok po jeho otevření v roce 2012 vstoupilo deset zahraničních aerolinek. Pokud sankce padnou, íránský trh se za dvacet let více než ztrojnásobí z 12 milionů na 43,6 milionu cestujících, předpovídá asociace IATA.

Dvě nové aerolinky

Pozadu nechtějí zůstat ani místní dopravci, kteří ale musí nejprve obnovit své flotily zastaralých letadel, jejichž stav ještě zhoršuje nedostatek náhradních dílů od západních výrobců. „Írán během první fáze obnovy letecké flotily nakoupí od dvou leteckých gigantů 80 až 90 letadel ročně,“ řekl nedávno státní agentuře IRNA šéf místního úřadu pro civilní letectví CAO Muhammad Chodakarami. Podle jiných prohlášení íránských představitelů Teherán v příštích deseti letech nakoupí 400 až 500 letadel.

Ta přitom neskončí jen u stávajících aerolinek Iran Air, Mahan Air a Aseman Airlines. Jak napsala íránská agentura Tasnim, v březnu zahájí provoz nová společnost Tehran Air. Agentura přitom bez dalších podrobností píše ještě o dalších aerolinkách, které připravují první lety už na konec prosince.