Airbus A350 bude mít kvůli potížím se součástkami zpoždění

Vizualizace Airbusu A350

Vizualizace Airbusu A350 Zdroj: Airbus

První Airbus A350 dorazí k zákazníkovi až v roce 2014. Může za to zpoždění v dodávce některých díků, které o tři měsíce zdrží stavbu prvních testovacích letounů. Boeing tak se svým nedávno představeným modelem 787 Dreamliner zůstane ve svém segmentu kompozitových dopravních letadel osamocen o něco déle.

Jak dnes uvedla mateřská společnost Airbusu EADS, montáž prvního stroje započne v továrně v Toulouse až v první čtvrtletí příštího roku. Spolu s tím se posunuly i termíny dodávek hotových letadel. Zpoždění bude Airbus stát 200 milionů eur na odškodnění pro zákazníky, kteří si už kompozitový letoun objednali.

Nová technologie při výrobě letadel, která již způsobila tříleté zdržení při vývoji Dreamlineru, vyvolává v Airbusu obavy, aby se nezopakovala situace s mnoho let opožděným obřím letounem A380. „Ještě jsme s ním ani neletěli. Máme před sebou ještě mnoho let, než budeme moci letadlo představit,“ prohlásil finanční ředitel EADS Hans Peter Ring.

Zatím největším zákazníkem pro Airbus A350 jsou s 80 objednávkami Qatar Airways, které by také měly dostat první vyrobený kus. Celkově je objednáno 75 letadel největší varianty A350-1000 a 373 letadel střední verze A350-900. Nejmenší varianta A350-800 s přibližně 250 sedadly přišla o řadu objednávek po oznámení větších variant nyní jich má jen 119.

Objednávky zlomily rekord

EADS zároveň oznámil provozní zisk za třetí čtvrtletí, který spadl o 15 procent na 322 milionů eur. Tržby klesly o čtyři procenta. Firma ale přesto dokázala vydělat 312 milionů eur, což představuje masivní nárůst oproti loňským 13 milionům eur. Airbus tvoří přibližně dvě třetiny tržeb EADS.

Francouzsko-německé konsorcium očekává pro letošek provozní zisk 1,45 miliardy eur a překonání hranice 1500 objednávek. Již nyní jich má 1372, přičemž dosavadní rekord byl 1111 objednaných letadel v roce 2005. Za růstem stojí především modernizovaná verze nejprodávanější řady A320, kterou společnost představila v létě.

Airbus A350 má přijít jako náhrada za model A340, se kterým se evropský výrobce neúspěšně pokusil narušit nadvládu Boeingu ve třídě letadel pro dálkové lety. Neúspěch stroje, kterého se prodalo jen 379 kusů v porovnání s 1295 Boeingy 777, donutil Airbus předčasně ukončit jeho výrobu.