Airbus A380 získal prvního zákazníka z východní Evropy

Výrobní linka Airbusu A380 v Toulouse

Výrobní linka Airbusu A380 v Toulouse Zdroj: E15 Stepan Bruner

Výrobní linka Airbusu A380 v Toulouse
Výrobní linka Airbusu A380 v Toulouse
Výrobní linka Airbusu A380 v Toulouse
Výrobní linka Airbusu A380 v Toulouse
Výrobní linka Airbusu A380 v Toulouse
12
Fotogalerie
Druhé největší ruské aerolinky Transaero se stanou prvním provozovatelem obřího Airbusu A380 z východu Evropy a zemí bývalého Sovětského svazu. Dopravce koupí čtyři stroje v souhrnné ceníkové hodnotě 1,7 miliardy dolarů.

První letoun se ve flotile Transaera objeví v roce 2015. S financováním firmě pomůže ruská státní banka VEB.

Transaero si zvolilo konfiguraci se třemi třídami a celkovou kapacitou až 700 cestujících, uvedla šéfka firma Olga Plešakova. Ostatní aerolinky, které již tento letoun provozují, přitom volily uspořádání s výrazně menším počtem sedadel.

OBRAZEM: Výrobní linka Airbusu A380

Ruský dopravce neuvedl, na kterých linkách nové letouny nasadí. Jisté je jen to, že zamíří do Asie, Evropy a Střední Ameriky. Na posledně jmenovaném subkontinentu ale Transaero létá jen do letovisek Punta Cana v Dominikánské republice a do kubánského Varadera.

Transaero svou flotilu rozšíří i o jiné letouny, tentokrát od domácího výrobce. Firma nakoupí šest Suchojů Superjet s opcí na dalších deset. Aerolinky tak dávají důvěru letounu, který se nedáno zřítil během předváděcího letu v Indonésii. Experti soudí, že tato nehoda by mohla ohrozit ambiciózní plán Suchoje na souboj s kanadským Bombardierem a brazilským Embraerem.

Nákup obřích Airbusů zvažují i Turkish Airlines

Do měsíce by Airbus mohl pro svůj největší letoun získat dalšího zákazníka. Mezi A380 a menším Boeingem 747-8 už od roku 2010 váhají Turkish Airlines. Nyní ale šéf společnosti Hamdi Topcu oznámil, že konečné rozhodnutí o nákupu až 15 letounu by mělo padnout v období kolem letecké show ve Farnborough, která se koná v červenci.

Jak uvedl Topcu, aerolinky by první velkokapacitní letadlo chtěly dostat v roce 2014. Firma také plánuje další akvizice, do roku 2023 chce svou flotilu rozšířit ze současných 182 na 300 letounů. Nyní prý „blíže zkoumá“ možnost nákupu Airbus A320neo nebo Boeingu 737 Max.