Arriva poprvé v Česku vyjede s elektrickým vlakem

Nová linka společnosti Arriva do Benešova

Nová linka společnosti Arriva do Benešova Zdroj: Arriva

Cestující jesenické lokálky ze Šumperka do Koutů nad Desnou se v neděli 12. června dočkají převratné změny. Do pravidelného provozu zde poprvé vyjede elektrický vlak. Stane se tak díky půlmiliardové elektrifikaci, kterou trať za evropské peníze prodělala už v loňském roce.

Na trati mezi Šumperkem a Kouty jezdí v současné době jen motoráky. Nyní přijde novinka „Vybraných pět párů vlaků bude zajištěno elektrickou lokomotivou se dvěma vagony klasické stavby,“ uvedla Kateřina Suchánková, zástupkyně ředitele organizace KIDSOK, která veřejnou dopravu v Olomouckém kraji objednává.

Motoráky tím ale nezmizí, stále budou zajišťovat dvě třetiny výkonů na trati. Na celé věci je nejzajímavější skutečnost, že elektrické vlaky bude provozovat firma Arriva, která dlouhodobě na trati jezdí s motorovými vozy. Arriva tak vůbec poprvé v tuzemsku vyjede s elektrickým vlakem.

Trať ze Šumperka do Koutů je výjimečná tím, že jde o obecní nikoliv státní železnici. Obce v údolí říčky Desné trať zničenou povodní zachránily, v minulých letech se jim pak podařilo získat obří dotaci na elektrizaci

„Lokomotivu a dva vozy si pro tyto účely pronajmeme,“ uvedl ředitel české Arrivy Daniel Adamka. Pronajímatele firma zatím tají. Z nevinného přechodu z motorové na elektrickou trakci se mezitím stala zajímavá zápletka. Kraj a KIDSOK původně počítaly s tím, že provoz po elektrifikaci zajistí České dráhy se svými jednotkami. „České dráhy začátkem roku na základě požadavku objednatele zahájily veškeré přípravné práce pro zdárné zahájení provozu svých vlaků na trati 293 ze Šumperka do Koutů nad Desnou,“ uvedla mluvčí ČD Kateřina Šubová.

Proč nakonec ze spolupráce sešlo, není jasné. Důvodem mohou být například neshody na výši dotace či požadavek KIDSOK, aby dráhy kvůli trati do Koutů zasáhly do jízdního řádu jiných tratí. Otázkou zůstává, zda se obě strany dohodnou na spolupráci alespoň od poloviny prosince, kdy začíná platit nový jízdní řád a trať by měly ovládnout elektrické soupravy. Trať ze Šumperka do Koutů je výjimečná tím, že jde o obecní nikoliv státní železnici. Obce v údolí říčky Desné trať zničenou povodní zachránily, v minulých letech se jim pak podařilo získat obří dotaci na elektrizaci. Teprve skutečný provoz ale ukáže, zda jde pouze o megalomanský „bruselský“ projekt nebo zda elektrické soupravy najdou na podhorské lokálce skutečné uplatnění.