Asijské aerolinky budou spolupracovat. Chtějí ušetřit

Boeing 787 Dreamliner

Boeing 787 Dreamliner Zdroj: ctk

Na asijském nebi je příliš mnoho levných dopravců. Aerolinky začínají pociťovat převis nabídky, a tak se na některých rušných linkách chystají spolupracovat. Čtyři asijské nízkonákladové letecké společnosti nyní představily sérii opatření, kterými chtějí ušetřit, informoval deník Financial Times (FT). Jen v jihovýchodní Asii operuje asi 50 nízkonákladových leteckých společností.

Tiger Airways v pondělí podepsala dohodu s levným dopravcem Scoot, ve které se zavazují spojit své operace (prodej letenek, marketing) na linkách, které provozují obě firmy. Pokud dohodu schválí antimonopolní úřad, aerolinky, které na některé ze svých linek nenaplní letadlo, budou moci využít stroj spřátelené firmy. Zástupci firem připustili, že časem může dojít ke sloučení obou dopravců.

Tiger pak dále separátně podepsal tříletou smlouvu se SpiceJet, indickým lowcost přepravcem. Ta má zefektivnit přepravu na lince Hyderabad –Singapur, kterou obě firmy provozují. Zákony v mnoha zemích brání přímým převzetím firem, proto se letecké společnosti uchylují ke spolupráci. Ta je ale jen prvním krokem na cestě ke konsolidaci, soudí Andrew Orchard, analytik z CIMB.

„Došlo k tomu v Evropě třeba mezi KLM a Air France. Teď jsou to asijské aerolinky, které hledají způsoby, jak obejít vládní restrikce a racionalizovat kapacity. To, co se nyní děje, je podle mě první vlna konsolidace na trhu,“ řekl deníku FT Orchard.

Slibná střední třída

Dopravci na jedné straně bojují s převisem nabídky na některých linkách, ale současně všichni chtějí vydělat na rostoucí střední třídě v asijských zemích. Často tak zakládají nové nízkonákladové firmy, zpravidla opět ve spolupráci s jiným přepravcem. Tiger takto spolu s China Airlines vytvořil nového přepravce, který bude operovat pod značkou Tiger a sídlit bude na Tchaj-wanu.

Scoot se zase dohodl s thajskými aerolinkami Nok Airlines, že spolu investují 64 milionů dolarů do nového nízkonákladového přepravce, který bude sídlit v Bangkoku a obsluhovat blíže nespecifikované dlouhé a střední lety.

Podle CIMB letos odvětví „nevyneslo očekávané tržby“ kvůli konkurenci na trhu a „přílišnému převisu kapacit“ v jihovýchodní Asii. Akcie Tiger letos spadly o 26 procent, AirAsia, největší regionální laciný přepravce, ztratil 14 procent hodnoty. Singapore Airlines přišly o 6,5 procenta, hongkongský Cathay Pacific zato posílil o 15 procent.