Auta odtažená při úklidu by mohla skončit v dražbě

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Auta odtažená při čištění ulic by nově mohla skončit v dražbě, pokud se o ně jejich majitelé ve stanovené lhůtě nepřihlásí. Počítá s tím návrh novely zákona o pozemních komunikacích, který připravuje ministerstvo dopravy. Úřad teď materiál rozeslal na zbylá ministerstva, magistrátům a dalším partnerům k připomínkám. Část výtěžku z případné dražby by měla městům pomoci pokrýt náklady na odtah.

„Mnoho měst řeší problémy co s odtaženými vozidly. Řada z nich je podle zkušeností hlášena na bezdomovce a zahraniční osoby a tato vozidla dlouhodobě stojí na odtahových parkovištích,“ řekl jeden ze spoluautorů návrhu Zbyněk Gřešek. Nyní mohou magistráty tato auta pouze nechat sešrotovat, což je ale ještě více zatěžuje, protože náklady na ekologické odstranění se po majitelích nedaří vymoci. Vozů odtažených kvůli špatnému parkování se tato novela netýká.

Nově by správce komunikace, kterým je zpravidla město, mohl po uplynutí půlroční lhůty od vyzvy majiteli, aby si vůz vyzvedl, toto vozidlo prodat ve veřejné dražbě. Peníze by podle návrhu měl po odečtení nákladů na odtah poslat majiteli. Pokud se vlastník po uplynutí roční lhůty o peníze nepřihlásí, připadnou městu.

Praxe, kdy během každého blokového čištění ulic měly odtahové služby plné ruce práce, jsou už ale podle pražského magistrátu minulostí. Podle mluvčí radnice se už běžně vozidla neodtahují, ale pouze krátkodobě přesouvají a ihned po čištění se vracejí na místo.

Jednoduchý odtah vozidel znesnadňuje jednak rozhodnutí Nejvyššího soudu, které stanovilo povinnost odtažené vozidlo po skončení úklidových prací vrátit a dále možnost vlastníka dokázat, že o blokovém čištění nemohl vědět, protože byl v zahraničí nebo například v nemocnici. V takových případech pak náklady na odtah zůstávaly na správci komunikace.