Automatický strážce železnice vyjde dopravce na miliardy

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Ilustrační foto
Ilustrační foto
ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
6
Fotogalerie

Správa železniční dopravní cesty letos investuje 2,5 miliardy korun do zavedení zabezpečovacího systému ETCS. Vyhoví tak evropské normě, ale především zvýší bezpečnost dopravy.

Jen za leden a únor letošního roku musela Drážní inspekce řešit 220 incidentů, meziročně o čtvrtinu více. Jejich podstatné části by ETCS zabránil. Celkově má fungovat na 2,6 tisíce kilometrů hlavně dálkových tratí z celkových 9,4 tisíce kilometrů tuzemských železnic. V běžném provozu však není, masivnější investice do jeho zavádění přicházejí prakticky až letos.

Zatímco správa železnic instaluje systém na koleje, dopravci jím musejí vybavovat vlaky. „Dostávají jasné signály, že od nich budeme ETCS vyžadovat,“ říká šéf SŽDC Jiří Svoboda.

Největší balík utratí České dráhy. Zavedení systému se u nich týká 468 vozidel včetně moderních rychlovlaků Pendolino. Dopravce loni vyhlásil šest soutěží na dodavatele ETCS a předpokládal, že se vejde do pěti miliard korun. Nejnižší nabídka, kterou obdržel, však přesahovala deset miliard korun, napsal deník LN. Z toho by mohly evropské dotace pokrýt až tři miliardy korun. „Tendr uzavřeme v řádu týdnů,“ sdělil mluvčí společnosti Petr Šťáhlavský.

Zabezpečovací systém ETCS zavádí také dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo. Nákladní dopravce vybaví 78 lokomotiv zařízením od firmy Alstom. Zakázka za stovky milionů korun by měla být dokončena do roku 2022.

Největší soukromý železniční dopravce RegioJet chystá soutěž na systém ETCS do lokomotiv Škoda. „Předpokládáme investici v řádu milionů eur,“ informoval mluvčí společnosti Aleš Ondrůj. Připomněl, že výdaje se nedotknou poloviny lokomotiv dopravce, které už systém mají.

Leo Express loni vysoutěžil dodávku ETCS za téměř sto milionů korun. „Cena byla daleko nad naše očekávání a převyšovala i prostředky získané z evropských zdrojů, které jsou určeny na pořízení této technologie,“ uvádí mluvčí soukromého dopravce Emil Sedlařík. Vysoké výdaje představují daň za bezpečnější železnici. „Jedinou cestou je skokové zmodernizování zabezpečovací techniky. Pro dopravce je to velmi nákladné,“ uvádí Svoboda. SŽDC teď novou technikou vybaví pět tratí.

Evropský vlakový zabezpečovací systém
ETCS (European Train Control System) je automatický systém, který umožňuje přenos informací o trati a jízdě strojvedoucímu a zároveň centrálně sleduje a kontroluje dodržování rychlosti a směru vlaku nebo omezení na trati. Jeho hlavním úkolem je zajištění bezpečnosti vlakové dopravy a aktivní zásah do řízení vlaku v případě selhání nebo omylu strojvedoucího. Zajišťuje také nepřerušovaný pohyb vlaků různých dopravců po evropských železnicích, zvyšuje traťové rychlosti a propustnost tratí.