Baťův kanál se prodlouží jižním i severním směrem, vyjde na stovky milionů

Baťův kanál

Baťův kanál Zdroj: profimedia.cz

5. října 17.30, Zlín – Baťův kanál: Jágr s mančaftem autobusem necestuje, jezdí po vlastní ose autem. Teď zkusí novinku – přifrčí lodí jako námořník a na ledě pak zpupné »ševce« seřeže.
K novému rekordu určitě přispělo přístaviště v Petrově, které má většinu stálých stání obsazených už i na příští rok.
Baťův kanál - plavební komora Spytihněv
4 Fotogalerie

Prodloužení vodní cesty celkem o dvacet kilometrů vyjde na 530 milionů korun.

Severní prodloužení Baťova kanálu na řece Moravě až do Kroměříže se výrazně přiblížilo. Ředitelství vodních cest získalo po několikaleté snaze obnovený souhlas ministerstva životního prostředí, a může tak pokračovat v přípravě stavby nového zdymadla na jezu v Bělově.

S jeho dokončením se lodím plujícím proti proudu otevře čtrnáct kilometrů vodní cesty. Náklady stát odhaduje na  300 milionů korun. Kromě plavební komory za ně postaví i přístaviště v Kroměříži. „Začali jsme obnovovat platnost všech stanovisek k územnímu řízení, územní rozhodnutí bychom rádi získali do konce roku,“ řekl zástupce šéfa ŘVC Jan Bukovský.

V příštím roce chce investor vypracovat projekt a získat stavební povolení. Přípravu spouští přitom už podruhé, neboť první souhlasné stanovisko od ministerstva životního prostředí získal už v roce 2010. O pět let později se ale změnil zákon a původní souhlas pozbyl platnosti. Postupně pak propadla i stanoviska k územnímu řízení. ŘVC nyní odhaduje, že stavba by mohla začít v roce 2019.

Výrazně blíže je proto osmikilometrové prodloužení splavnosti jižním směrem. Baťův kanál dnes fakticky představuje „slepou ulici“, která na jihu končí v přístavu Skalica.

ŘVC proto pod přístavem vystaví zdymadlo a splavní zhruba osm set metrů říčky Radějovky až k řece Moravě. Tím se celá cesta prodlouží o šest kilometrů až do Hodonína. ŘVC doufá v získání stavebního povolení ještě letos a zahájení stavby v příštím roce. Náklady na prodloužení k jihu se odhadují na 232 milionů korun. Spolu se splavněním úseku do Kroměříže se tak kanál prodlouží z nynějších 54 kilometrů na  75 kilometrů.

Vodní cestou se původně plavilo uhlí, teď slouží turistům
Baťovým kanálem se zjednodušeně nazývá vodní cesta z přístavu Skalica do Otrokovic (jez Bělov). Cesta měří necelých 54 kilometrů, její mírně větší část vede po řece Moravě, 25 kilometrů připadá na uměle vybudovaný kanál. Cesta byla vystavěna v letech 1934 až 1938 a až do začátku šedesátých let se používala především pro přepravu nákladu, především uhlí a stavebních materiálů. Následně tři desetiletí kanál chátral. V současné době tam turistům slouží 21 přístavů a úvazišť a třináct plavebních komor