Boeing úspěšně vyzkoušel prodloužený Dreamliner, aerolinky ale ztrácejí nervy

První let prodlouženého Dreamlineru

První let prodlouženého Dreamlineru Zdroj: profimedia.cz

První let prodlouženého Dreamlineru
První let prodlouženého Dreamlineru
První let prodlouženého Dreamlineru
První let prodlouženého Dreamlineru
4
Fotogalerie
Prodloužený Boeing 787-9 Dreamliner úspěšně absolvoval svůj první zkušební let. Série dětských nemocí jeho kratší verze ale neustává ani v posledních týdnech. Trpělivost nyní zřejmě ztrácejí i dosud převážně mlčenlivé aerolinky.

Zkušební let trval asi pět hodin. Prodloužený letoun je asi o šest metrů delší než už vyráběný model 787-8. Přepraví o 40 cestujících více, tedy asi 250 až 290 lidí. Cena oproti menšímu modelu naroste o 37 milionů dolarů na 24,6 milionu dolarů.

Uvedení dreamlinerů do provozu ale od počátku provázejí technické problémy. Všech asi 50 vyrobených letounů bylo od ledna do dubna uzemněno kvůli přehřívání a požárům baterií. S méně vážnými technickými potížemi se model potýká dosud.

Na Boeing se přitom nyní snáší kritika i od aerolinek, které se držely mlčení i během tříměsíční odstávky, na níž prodělaly desítky milionů dolarů.

„Dětských nemocí je už příliš. Nic z toho není natolik vážné, abychom museli uzemnit naše letadla, ale je to dost na to, aby to poškodilo naši časovou spolehlivost,“ prohlásil Akbar Al Baker, šéf Qatar Airways. Ty nyní provozují šest dreamlinerů a dalších 24 mají objednaných. Dopravce zároveň drží předkupní práva na 30 dreamlinerů, které by mohl objednat v prodloužené verzi.

Al Baker připouští, že využití opce bude záviset na tom, zda Boeing rychle odstraní přetrvávající problémy. Kontrakt by nakonec mohl získat konkurenční Airbus se svým modelem A350. Katarské aerolinky mají objednaných 80 Airbusů a další by mohly přidat na úrok Boeingů. „Buď se rozhodneme pro (787) -9, nebo objednáme další A350-1000. A budeme se muset rozhodnout brzy,“ dodal. Pokud se problémy Boeingů prohloubily, mohly by aerolinky zrušit i stávající objednávky.

ANA si drží dreamlinery „do zásoby“

Problémy s dreamlinery mají i nízkonákladové aerolinky Norwegian Air Shuttle. Oba dva dosud převzaté letouny už na zemi neplánovaně strávily několik dní a dopravce za ně musel shánět nákladu.

Japonské aerolinky ANA, které provozují dvě desítky dreamlinerů, se zdržují jakékoli kritiky. Podle vlastních údajů dopravce ze 400 letů provozovaných v minulém týdnu dreamlinery byl jen jeden let zrušen a jeden opožděn. Přesto ale ANA hlásí řadu potíží s elektronikou. Některé zdroje navíc upozorňují na to, že japonský dopravce si neustále drží v záloze pět náhradních dreamlinerů, které nasazuje místo porouchaných strojů, aby nedocházelo ke zpozděním.