Brusel chce zlevnit poplatky za Eurotunnel, hrozí sankcemi

Eurotunel

Eurotunel Zdroj: Francouzske ministerstvo zahranici

Evropská komise vyzvala Francii a Británii, aby snížily poplatky za využívání tunelu pod Lamanšským průlivem osobními a nákladními vlaky. Komise dnes uvedla, že země mají na splnění tohoto požadavku dva měsíce, jinak budou čelit právním krokům.

Nepřiměřeně vysoké poplatky podle komise zdražují jízdenky pro cestující využívající vysokorychlostní železniční službu Eurostar spojující Londýn s Paříží a Bruselem.

„Poplatky pro osobní i nákladní přepravu jsou mnohem vyšší, než je zapotřebí,“ uvedl jeden z představitelů EU. Přepravní kapacita tunelu pod Lamanšským průlivem je podle EU kvůli vysokým poplatkům využívána pouze ze 43 procent, píše agentura Reuters.

Představitelé EU předpokládají, že objem nákladní železniční přepravy v tunelu by se mohl díky snížení poplatků zdvojnásobit. Poplatky by podle nich měly klesnout zhruba o polovinu.

„Tunel není kvůli nadměrným poplatkům plně využíván,“ uvedl eurokomisař pro dopravu Siim Kallas. „V důsledku toho se více nákladu místo po železnici přepravuje kamiony,“ dodal.

Osobní železniční dopravu mezi Velkou británií a Francii nyní provozuje pouze Eurostar, brzo by se k němu ale měla přidat Deutsche Bahn. Ta již získala potřebná povolení britských a francouzských úřadů. „Dvacet let po zahájení komerčních služeb úřady konečně otevřely tunel pod průlivem všem,“ uvedl generální ředitel Eurotunnelu Jacques Gounon.

Německý státní dopravce chce Británii spojit s Německem a Nizozemskem, plánované železniční spojení mezi Londýnem a Frankfurtem se ale otevře až v roce 2016. Podle Gounona může počet cestujících stoupnout o tři až čtyři miliony ze současných deseti milionů ročně.