Brusel nepošle Česku peníze na vodní dopravu, čeká na jez v Děčíně

Remorkér v přístavu.

Remorkér v přístavu. Zdroj: Petr Horky

Česko nezíská z evropských fondů žádné peníze na vnitrozemskou vodní cestu, dokud nevyřeší výstavbu plavebního stupně Děčín. Evropská komise (EK) navíc požaduje, aby minimálně do roku 2016 byla vnitrozemská vodní doprava vyřazena z připravovaného Operačního programu Doprava II. O podmínkách čerpání peněz z evropských fondů na dopravní infrastrukturu přitom Česko s EK stále jedná.

Jednání nejvíc blokuje právě spor o vodní dopravě v ČR. Podle ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Tomáše Čočka je momentálně podpora vnitrozemské vodní dopravy v ČR tím nejspornějším bodem při jednáních s EK.

„Vize EK je, aby se do roku 2016 vnitrozemská doprava v ČR z evropských zdrojů vůbec nefinancovala. Teprve pokud budeme po roce 2016 schopni prokázat ekonomickou efektivitu a připravenost výstavby plavebního stupně Děčín, tak by se mohla udělat změna textu operačního programu a financovat i vnitrozemské vodní cesty,“ prohlásil Čoček.

Podlě něj ale na tento postoj EK nechce česká strana zatím přistoupit. „Myslíme si, že nemá smysl čekat na vyřešení Děčína,“ dodal Čoček.

vizualice nového jezu u Děčínavizualice nového jezu u Děčína | Anna VackovaVizualice nového jezu u Děčína.

Dlouhá léta připravovaná rekonstrukce plavebního stupně v Děčíně má umožnit celoroční provoz nákladních lodí po dolním Labi dále do Německa. Práce na přípravě jsou prioritou současného vedení Ředitelství vodních cest, projekt však od počátku naráží na ostrý odpor ekologů.

Česká republika bude mít v novém programovém období v rámci Operačního programu Doprava II k dispozici 4,7 miliardy eur, které půjdou využít na zlepšení dopravní infrastruktury. Česko jimi může financovat například výstavbu a modernizaci železničních tratí či silnic a dálnic, o penězích pro vnitrozemské vodní cesty se jedná.