Brusel prý přestane bránit aerolinky před mimoevropskými investory

Cestující na pražském letišti

Cestující na pražském letišti Zdroj: Stepan Bruner, E15

Regulátoři Evropské unie navrhnou zmírnit stropy pro velikost zahraničního podílu v evropských aeroliniích. Vyplývá to z dokumentů, které prozkoumala agentura Reuters. Mohlo by to podnítit investice z oblastí mimo Evropu a pozvednout sektor letectví. Brusel by novou strategii mohl zveřejnit příští měsíc.

Zahraniční investoři podle současných pravidel nemohou v evropských aeroliniích držet větší podíl než 49 procent a kontrola nad společnostmi musí zůstat v evropských rukou. Podle unijní exekutivy to investory odrazuje.

Komise podle Reuters přijme směrnici k zákonu o vlastnictví a kontrole leteckých společností v Evropské unii, která by dala investorům a aeroliniím větší právní jistotu. Také prozkoumá opatření, jak řešit nespravedlivé obchodní praktiky ze strany třetích zemí. Současný zákon, který se těmito otázkami zabývá, je totiž podle některých názorů neúčinný.

Evropská komise se snaží podpořit konkurenceschopnost v evropském odvětví letectví, které svazuje nástup nízkonákladových leteckých společností jako Ryanair a easyJet, ale také leteckých dopravců z oblasti Perského zálivu. Letečtí dopravci jako Emirates, Etihad Airways nebo Qatar Airways se stali terčem kritiky některých evropských a amerických společností kvůli tomu, že prý využívají neférové státní pomoci.

Reuters citoval z pracovní verze dokumentu o strategii v letectví. Poukazuje se v něm na obchodní a finanční význam leteckých společností a na „významné“ finanční potřeby pro jejich fungování v konkurenčním prostředí jako na příčiny, proč uvažovat o případné úpravě stropů pro vlastnictví.

Komise prý v rámci strategie navrhne vyjednat příslušné dohody na unijní úrovni s desítkou zemí a se Sdružením zemí jihovýchodní Asie (ASEAN). Také se prý bude zabývat problémem, kdy aerolinky najímají levnější zaměstnance v zahraničí, aby se vyhnuly vysokým pracovním nákladům v Evropě. Státy EU pak vybídne k dokončení asi deset let staré iniciativy Jednotné evropské nebe.