Brzdový kotouč prorazil podlahu a skončil ve střeše. Košice vyřadily 14 tramvají od českého Pragoimexu

Tramvaj Vario LF2 plus v Košicích

Tramvaj Vario LF2 plus v Košicích Zdroj: Wikipedia/Adehertogh/CC BY-SA 4.0

V tramvajích typu Vario LF2 plus od české společnosti Pragoimex došlo ke dvěma nehodám během jednoho týdne, při kterých se uvolnil brzdový kotouč. Dopravní podnik města Košice proto rozhodl o odstavení čtrnácti strojů ze stejné dodávky, než se problém vyřeší.

K prvnímu incidentu došlo podle informací slovenské tiskové agentury TASR minulou neděli, kdy za jízdy tramvaje praskl brzdový kotouč. Vystřelená součástka prorazila podlahu a poškodila střechu. K podobné nehodě došlo v pátek, kdy uvolněný brzdový kotouč také prorazil podlahu stroje. 

“Jednalo se o brzdový kotouč zajišťovací brzdy, který slouží k dobrždění tramvaje,” uvedl dopravní podnik podle agentury. “Jen šťastnou náhodou nebyl nikdo z cestujících zraněn,” dodal. 

Dopravní podnik města Košice proto v pátek rozhodl, že preventivně odstaví čtrnáct tramvají typu Vario LF2 plus ze stejné dodávky. Uvedl, že jedná také s výrobcem strojů, kterým je česká společnost Pragoimex

Podle výrobce byly zkontrolovány brzdové disky u všech tramvají Vario LF2 plus a probíhá u nich instalace ochranných krytů podlahy nad brzdou. Proč k incidentům došlo, Pragoimex neuvedl. "Specialisté analyzují videozáznamy, údaje z tachografů i nadřazeného řídícího systému," řekl pro deník E15 člen představenstva Pragoimexu David Kronovetr.

 Dopravní podnik vlastní 46 tramvají tohoto typu. Každý stroj stál 1,74 milionu eur (44,7 milionu korun), z čehož čehož 85 pokryly evropské dotace, deset procent zaplatil stát a pět procent dopravní podnik. Tramvaje Vario LF2 plus byly do vozového parku v Košicích zařazovány postupně v letech 2016 až 2018. 

Pragoimex je součástí Aliance TW Team, do které podle webových stránek patří také Krnovské opravny a strojírny a VKV Praha. Dodávají nové tramvaje pro městskou hromadnou dopravu, provádějí také rekonstrukce a modernizace tramvají.