Budapešťské metro čeká na dohodu politiků

Budapešť

Budapešť Zdroj: E15 Petr Horky

V Maďarsku se rýsuje konflikt mezi metropolí a venkovem o peníze z Bruselu. Budapešť potřebuje investice do opravy metra, ministr János Lázár zodpovědný za využívání eurofondů však projekty v hlavním městě seškrtal. Za prioritu považuje železnici na jihovýchodě země, kde působil jako starosta.

Budapešť nedávno zprovoznila čtvrtou trasu metra s hypermoderními stanicemi, které jsou samy o sobě turistickou atrakcí. Návštěvníky je vyhledávána i historická první trasa z konce devatenáctého století. Linka číslo dvě z roku 1972 prošla renovací, ale trasa číslo tři chátrá. V roce 2011 jedna souprava začala hořet a nejen bulvár píše o hazardu.

Primátor István Tarlós pohrozil i uzavřením metra a na poplach bije i předseda odborů zaměstnanců Attila Gulyás. „M3 se dá provozovat jen krátkodobě. Nelze vyloučit kolaps, kdyby museli trojku uzavřít, protože tuto linku denně využívá
přes půl milionu lidí,“ podotýká. Metro podle něj jezdí už jen díky údržbářům.

635 milionů forintů na obnovu trasy od EU

Budapešť z EU na vypracování projektů obnovy trasy získala 635 milionů forintů. Samotná rekonstrukce by ale vyšla na sto miliard a nákup nových vozů až na devadesát miliard forintů. V dopravním operačním programu na roky 2014–2020 však žádná budapešťská investice není. „Budapešť je hospodářsky dost silná na to, aby se rozvíjela z vlastních zdrojů,“ tvrdí druhý nejmocnější muž ve vládě, šéf úřadu premiéra v hodnosti ministra Lázár.

Sám prosadil elektrifikaci tratě mezi městy Hódmezővásárhely a Segedín na maďarském jihovýchodě. Tarlósova mluvčí na to konto uvedla, že někdejší starosta Hódmezővásárhely bude zodpovědný za případnou katastrofu v metru.

Za vším je politika. Vláda chtěla nejprve potrestat Budapešť za nedostatečnou podporu Fideszu ve volbách. Zároveň chce působit jako zachránce města, a získat tak voličskou přízeň. Proto nakonec přislíbila, že problém třetí linky pomůže vyřešit. „Místo toho, abychom tu vedli politický zápas, bychom si měli uvědomit, že tu nejde jen o zájem Budapešti, třetinu pasažérů tvoří lidé z venkova,“ zdůraznil Tarlós.