ČD Cargo převezlo loni více nákladů

„I přes známý vývoj evropských ekonomik se nám podařilo překročit podnikatelský plán, takže jsme spokojeni,“ řekl mluvčí carga Jakub Ptačinský. Pozadu nezůstaly ani další dopravci. Dynamický růst přineslo především první pololetí. „Od třetího čtvrtletí přichází postupný útlum. Firmy rychle reagují již při prvních negativních signálech a okamžitě snižují své zásoby,“ řekl Petr Jonák z dopravní skupiny AWT. Přesto podle prvních odhadů loni vzrostly výkony firmy z portfolia podnikatele Zdeňka Bakaly o desetinu. Firma posilovala především v mezinárodní dopravě, nakládka a vykládka na tuzemských vlečkách vzrostla o pět procent.
Růstový trend potvrzují i aktuální statistiky ministerstva dopravy za tři loňská čtvrtletí. Podle nich české nákladní vlaky přepravily od ledna do září téměř 66 milionů tun zboží, což je o necelých osm procent meziročně více. Zajímavostí je, že silniční dopravci za stejné období čtyři procenta ztratili, kamiony odvezly 259 milionů tun. Zboží se tak částečně přesunulo ze silnic na koleje. „Výkyv v silniční dopravě není signifikantní, nárůst u železniční dopravy je ale významnou pozitivní zprávou. Přičítám to dobré práci a marketingu ČD Cargo a dalších dopravců,“ řekl profesor dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Podle železničního konzultanta Emanula Šípa svou roli hraje i nekvalitní síť silnic a časté kolony. „Železnice má stále volnou kapacitu,“ řekl Šíp.
Pro letošek jsou železniční dopravci opatrní. AWT například hlasitě kritizuje zvýšení poplatků za užití kolejí ze strany ministerstva dopravy. Vlakovou dopravu to prý výrazně zdraží. Loni podle údajů statistického úřadu silniční ani železniční dopravci ceny téměř neměnili.