ČD Cargo zmrazilo výplaty. Odboráři přistoupili na kompromis

ČD Cargo

ČD Cargo Zdroj: cdcargo.cz

Ani korunu navíc nedostanou příští rok zaměstnanci dopravní společnosti ČD Cargo. V průměru pobírají 27 tisíc korun hrubého. V Čestu je průměrná mzda zhruba o 2000 korun nižší. Firma, která se potýká s ekonomickými problémy, chce příští rok ušetřit sto milionů korun.

Mzdy zaměstnanců ČD Cargo zůstanou napřesrok na letošní úrovni. Uvedl to místopředseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Radek Nekola s odvoláním na výsledky kolektivního vyjednávání ve firmě. Stejné jako v letošním roce by měly zůstat i zaměstnanecké benefity a délka dovolené. Zbylým zaměstnancům státních firem na železnici mzdy napřesrok mírně porostou.

Současnou dohodu obě strany nazývají přijatelným kompromisem. Společnost si od nově nastavených podmínek ve firmě slibuje proti letošku zhruba stomilionovou úsporu na osobních nákladech na zaměstnance. Ty firma potýkající se s ekonomickými potížemi během roku postupně propouštěla a předpokládá, že ke konci roku bude zaměstnávat 7700 lidí, uvedl mluvčí mateřských Českých drah Petr Šťáhlavský.

Propouštění je zatím odloženo

Další propouštění zaměstnanců dohoda nad kolektivní smlouvou nezahrnuje, uvedl Nekola s tím, že omezování počtu zaměstnanců je obsaženo v podnikatelském plánu pro příští rok, jehož projednání dozorčí rada dopravce odložila na leden. Plán přitom počítá s propuštěním 411 provozních zaměstnanců, což se podle odborů projeví na provozuschopnosti společnosti.

Problémy v ČD Cargo
ČD Cargo se v poslední době potýká s poklesem přeprav a prohlubováním ztrát v segmentu jednotlivých vozových zakázek. V pololetí firma skončila se ziskem 208 milionů korun, byly v něm ale započítány i prodeje dlouhodobého majetku. Firma počítala i se sníženými poplatky za použití dopravní cesty, které ale zatím není jisté. Loni se nákladní dopravce propadl do ztráty dvou miliard korun.

Odbory původně chtěly kolektivní vyjednávání o zaměstnaneckých podmínkách odložit na dobu, než dopravní resort převezme nový ministr. Budoucí hospodaření společnosti totiž závisí na ochotě budoucí vlády podpořit dlouhodobě ztrátovou přepravu jednotlivých vozových zásilek, které přepravuje v drtivé většině pouze Cargo, protože pro soukromé dopravce nejde o finančně zajímavou příležitost.

Jinde na železnici platy porostou

Cenové zvýhodnění finančně neatraktivních jednotlivých zakázek nyní odbory tuší pod prohlášením o podpoře nákladní železniční dopravy obsaženém v dohodě vznikající vládní koalice. „V prvním kvartálu bude sledovat vývoj ekonomiky v naší společnosti a pokud se naplní některá prohlášení budoucí vlády, domníváme se, že by společnost Cargo mohla začít generovat standardní zisk,“ uvedl Nekola.

Pokud se to stane, dostanou zaměstnanci podle dohody s vedením odměny odpovídající procentnímu nárůstu mezd. Právě jednoprocentní nárůst mezd dojednaly odbory zaměstnancům Správy železniční dopravní cesty a 1,4 procentní růst u Českých drah.