Cenová bitva na železnici. ČD kvůli nástupu RegioJetů zlevňují | E15.cz

Cenová bitva na železnici. ČD kvůli nástupu RegioJetů zlevňují

Hlavní nádraží
Hlavní nádraží
• 

vrb

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
České dráhy musí řešit úspěšný nástup soukromých RegioJetů ze skupiny Student Agency Radima Jančury na železnici. Na první konkurenci reagují až třetinovými slevami na vybraných dálkových tratích. Jízda z Olomouce do Prahy například místo 310 korun vyjde na 220 korun. Jančurova firma ale protestuje. České dráhy podle ní zneužívají monopolu a slevy proplatí ve finále daňoví poplatníci.

České dráhy od pondělí 3. října nabídnou zvýhodněné jízdné na tratích mezi Prahou a Brnem, Zlínem, Ostravou a Hradcem Králové. Přidává i některé další bonusy. Pokud si například zákazník koupí jízdenku na delší trasu než 140 kilometrů, získá zároveň zdarma místenku do druhé třídy.

Základní jízdné z Ostravy klesne z 438 korun na 295 korun. RegioJet na stejné trase nasadil cenu 420 korun. Jízdné prostřednictvím takzvané kreditní jízdenky cestujícího pak vyjde na 230 korun.

Slevový tah Českých drah provozovatel RegioJetu vidí jako jasný projev obav ze ztráty cestujících kvůli vstupu konkurence na trh. Zároveň ale dodává, že změny ohlášené státním dopravcem nejdou správným směrem. „Namísto toho, aby dráhy představily zásadní zlepšení služeb pro cestující, přišly s úpravou cen, která nepřináší oproti RegioJetu žádnou výhodu. Povedou k propadu tržeb o stovky milionů korun ročně. To může výrazně ohrozit ekonomiku ČD a dále zhoršit služby na ostatních tratích, za které kraje a ministerstvo platí vysoké částky,“ uvedl mluvčí Regiojetu Aleš Ondrůj.

Podle Ondrůje dráhy nabízením slev pouze zneužívají svého monopolního postavení a toho, že na provozování svých vlaků dostávají dotace od státu. „RegioJet v této souvislosti hodlá rychle podniknout příslušné kroky a nepřipustit nefér podnikatelské praktiky a zneužívání dotací od daňových poplatníků,“ dodal Ondrůj.

RegioJet chce od ČD převzít i další rychlíky

Soukromý RegioJet zatím provozuje tři spoje denně na trase Havířov - Ostrava - Olomouc – Praha v obou směrech. Výhledově by trať mělo obsluhovat šest vlakových souprav s 18 spoji denně. Českým drahám chce RegioJet kromě ceny konkurovat také poskytovanými službami.

RegioJet dnes také potvrdil zájem o provozování dalších rychlíkových spojů. Dopravce ze skupiny Student Agency by chtěl postupně převzít provoz všech spojů EuroCity (EC) a InterCity (IC) i kategorie expres na území Česka. Slibuje, že ziskový provoz zajistí bez dotací. Státu tak prý ušetří stovky milionů korun ročně.

V první fázi má zájem o provoz poloviny dálkových vlaků EuroCity (EC) a InterCity (IC) na trase Praha - Brno - Břeclav. Chtěl by zde jezdit o prosince 2012.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu

v kategorii zpravodajství.

Autor: vrb

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah