České dráhy dokončily emisi zelených dluhopisů za miliardy, nakoupí nové vlaky

České dráhy dokončily emisi zelených dluhopisů

České dráhy dokončily emisi zelených dluhopisů Zdroj: Tomeš Michael / E15

České dráhy dokončily emisi zelených dluhopisů
České dráhy dokončily emisi zelených dluhopisů
3
Fotogalerie

České dráhy dokončily emisi nových dluhopisů za 500 milionů eur (asi 12,25 miliardy korun). Šlo o první tzv. zelené dluhopisy dopravce, které jsou vázány na trvale udržitelný přístup společnosti. Ta peníze využije na nákup nových vlaků a také splátku dřívějších dluhů. 

„Jako podnikatelský subjekt nedostáváme na nákup vlaků prostředky ze státního rozpočtu. Financování si musíme zajistit sami na komerční bázi. Proto hledáme ty nejvýhodnější možnosti, jako jsou finanční zdroje od Eurofimy nebo právě emitované ESG bondy,“ řekl k emisi nových dluhopisů šéf drah Michal Krapinec.

Vydané dluhopisy mají splatnost na pět let a dráhy s nimi budou splácet i pevný úrok přes 5,6 procenta. Dluhopisy by měly reflektovat trvale udržitelný přístup firmy k životnímu prostředí nebo v sociální oblasti, což podle ní umožnilo získat na trhu výhodnější úrok. Manažerem dluhopisů, který zajišťoval jejich úpis mezi investory, byly Erste Group Bank, ING Bank, Societe Generale Group a UniCredit Bank.

Pohled na trať z čela soupravy - Masarykovo nádraží - Louny

Video placeholde
• Pohledzvlaku.cz

Peníze chce dopravce primárně využít na nákup nových vlaků. „V současnosti máme objednáno dalších více než 230 moderních jednotek a lokomotiv, to je dohromady zhruba 750 jednotlivých vozidel. Pro dálkové spoje pořizujeme soupravy ComfortJet, pro regiony další RegioPantery nebo motorové jednotky typu RegioShark. S některými kraji se už bavíme také o nasazení hybridních vlaků, které budou ještě šetrnější k životnímu prostředí,“ uvedl Krapinec.

Podle něj je modernizace vlaků Českých drah nutností k dalšímu růstu dopravce. Potenciál vidí hlavně v mezistátní dálkové dopravě a ve zvyšování obsazenosti spojů. “Tam, kde nasadíme nové vlaky, nám přibývají zákazníci. Typickým příkladem je linka Praha – Plzeň – Cheb, kde jezdí aktuálně nejmodernější dálkové vozy ve střední Evropě,“dodal šéf společnosti.

Firmu rovněž čeká refinancování dluhopisů z minulosti. Například příští rok bude splácet dluhopisy zhruba za 400 milionů eur (asi 9,8 miliardy korun).

Skupina České dráhy v loňském roce hospodařila se ztrátou 1,6 miliardy Kč. Meziročně to bylo i přes pandemii a s ní spojená omezení zlepšení o 2,5 miliardy Kč. Letos se však hospodaření opět zhoršuje. V první polovině roku skupina hospodařila se ztrátou 931 milionů korun. Meziročně je to zhoršení o 714 milionů korun. Ke ztrátě přispěly hlavně rostoucí náklady na energie a materiál, které stouply o miliardy korun. Zadlužení firmy je nyní kolem 45 miliard korun.