České dráhy jednají s ÖBB o údržbě vlaků Railjet

Červená konkurence. U státní ÖBB si cestující může
vybrat, jakým vlakem pojede: od starších vlaků InterCity přes mohutné šedé stroje německé výroby, superrychlé ICE, až po nejmodernější vozy Railjet. V nich lze rychlost jízdy sledovat na obrazovce

Červená konkurence. U státní ÖBB si cestující může vybrat, jakým vlakem pojede: od starších vlaků InterCity přes mohutné šedé stroje německé výroby, superrychlé ICE, až po nejmodernější vozy Railjet. V nich lze rychlost jízdy sledovat na obrazovce Zdroj: E15 Anna Vackova

Chystaný vstup moderních vlaků Railjet na českou železnici může mít zajímavý dovětek. České dráhy jednají s Rakouskými spolkovými drahami (ÖBB) o tom, že by se sedmero českých souprav udržovalo v Rakousku. To by znamenalo průlom v dosavadní drážní praxi, kdy si běžnou údržbu vozidel zajišťují ČD samy. Navíc by se vůbec poprvé údržba českých vlaků přesunula do zahraničí.

Na jakékoli vyjádření a případné finanční kalkulace jsou ale dráhy skoupé. „Je to předmětem jednání, hledáme optimální variantu,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík. Záměr se ale zdá být logický a nejpravděpodobnější, neboť ÖBB už vlastní desítky railjetů a s jejich údržbou mají zkušenosti.

Podle informací deníku E15 ale přicházejí stále v úvahu i dvě jiné možnosti. O nové vlaky se může po dohodě starat sám výrobce, kterým je společnost Siemens, nebo si dráhy, stejně jako u všech ostatních vlaků,zajistí údržbu ve svých dílnách a depech.

Model s údržbou u výrobce hodlá praktikovat například nový dopravce Leo Express se svými soupravami Stadler Flirt.
České dráhy se po nemalých komplikacích dohodly se Siemensem a ÖBB na odběru sedmi souprav Railjet. Ty by měly začít v prosinci 2014 jezdit ve dvouhodinovém intervalu na trase Praha– Vídeň–Štýrský Hradec.

Aby byl interval dodržen, doplní railjety v českých barvách tři rakouské soupravy stejného typu, navíc dodají všechny lokomotivy. Jde o stroje Taurus od Siemensu, známé i z českých tratí.