České dráhy vyhlíží obří finanční injekci. Správci železnic prodají miliony čtverečních metrů pozemků

Nádraží Praha-Vyšehrad

Nádraží Praha-Vyšehrad Zdroj: profimedia

Torza vlaků stojí na brněnském dolním nádraží
Torza vlaků stojí na brněnském dolním nádraží
Torza vlaků stojí na brněnském dolním nádraží
Torza vlaků stojí na brněnském dolním nádraží
Torza vlaků stojí na brněnském dolním nádraží
16
Fotogalerie

České dráhy připravují masivní prodej zhruba čtyřiceti milionů čtverečních metrů pozemků, kupcem bude státní Správa železniční a dopravní cesty. Deníku E15 to řekl nově zvolený předseda představenstva drah Miroslav Kupec s tím, že se transakce v řádu miliard korun brzy uskuteční. „Vedle developerských projektů je to jeden ze zdrojů, kterým chceme financovat masivní investice,” vysvětlil Kupec.

Dopravce se před dvěma lety v rámci prodeje nádražních budov sice zbavil i pozemků, na kterých budovy stojí, mnoho přilehlých ale zůstalo v jeho majetku. „Všechny pozemky kolem, ven, ale i dovnitř pod nástupišti a kolejemi jsou dosud naše. Už jsme ve finále, máme přesně definované pozemky, party geodetů dokončují plány po celé republice,” okomentoval pro E15 Kupec.

Dráhy tak navazují na prodej nádražních budov a na převod kolejí a další infrastruktury po celé republice. Budovy koupila SŽDC v roce 2016 za 3,3 miliardy korun, koleje v roce 2008 za dvanáct miliard. Cena stávající transakce zatím není přesně určená, ve výroční zprávě si ale dráhy nacenily pozemky na necelých šest miliard korun.

Zatím není jasné, zda SŽDC nakoupí pozemky jednorázovou transakcí, nebo několikaletou splátkou. „Transakce se bude realizovat brzy, tohle je ale stále otevřené. Peníze se musí dostat do SŽDC ze státního rozpočtu,” doplnil Kupec.

„Zajímají nás pozemky, které souvisí s provozem dráhy. To znamená, že ne všechny, které České dráhy mají,“ upřesnil náměstek SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola pro server Zdopravy.cz v květnu tohoto roku.

Miliardy z prodeje pozemků chce šéf drah Kupec směřovat do investic. Dopravce před měsícem podepsal smlouvu s konsorciem firem Siemens a Škoda na dodávku padesáti dálkových vozů, na trh navíc dává nové soutěže, kterými poptává kompletní spektrum provozovaných vozů.

„Až se dohodneme s kraji a ministerstvem dopravy na závazcích (provozovaných linkách, pozn. red.), budeme moci garantovat, že od ledna roku 2022 budeme moci nasadit nová vozidla. Soutěžit budeme navíc dalších šedesát lokomotiv, velmi intenzivně pracujeme i na nasazení těch na hybridní pohon,” podotkl Kupec.

Vedle prodeje pozemků dráhy financují investice i skrze společné projekty s developery, například na hlavním nádraží v Praze. V okamžik, kdy projekt získá stavební povolení - například na výstavbu bytových domů či kanceláří - dráhy prodají svou část pozemků.

Naposledy deník E15 informoval o společném záměru drah s investiční skupinou Penta. Společnosti připravují projekt přemostění části hlavního nádraží, přičemž na nově vzniklé konstrukci mají vzniknout až pětipatrové domy.