České firmy utrácejí zbytečně moc za logistiku. Nechtějí miliony? | e15.cz

České firmy utrácejí zbytečně moc za logistiku. Nechtějí miliony?

Výdaje na logistiku podle velikosti firem
Výdaje na logistiku podle velikosti firem
• 
ZDROJ: Gefco

try

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Téměř devět milionů korun činí průměrné náklady výrobních společností v České republice na logistické služby. To je až 1,5 procenta obratu společností. Experti míní, že je to příliš a firmy by mohly v logistice ušetřit miliony.

Jak vyplynulo z průzkumu společnosti Gefco, průměrné výdaje na přepravu činí u společností působících na českém trhu 8,8 milionu korun ročně.

Firmy s obratem od 100 do 200 milionů korun vydávají na logistiku v průměru 2,2 milionu korun, společnosti s vyšším obratem v průměru 31 milionů korun.

„Průměrně vydaly společnosti 1,5 procenta svého obratu na výdaje spojené se zajištěním logistiky. Číslo je ale vychýleno velkými hráči na trhu, kteří zvyšují jak absolutní hodnoty, tak průměry. Medián výdajů na logistiku se v Česku drží na 0,6 procenta z tržeb firem,“ vysvětluje Petr Zaoral, obchodní ředitel Gefco.

Výdaje na logistiku podle velikosti firem

Výdaje na logistiku podle velikosti firemAutor: Gefco
Pramen: Gefco

U firem je podle něj velký potenciál k dalšímu poklesu výdajů za logistiku. „Jednou z cest je například audit logistických procesů. „U společností s obratem do 200 milionů korun se tak může jednat o úspory v řádu stovek tisíců korun ročně, u společností s vyšším obratem ale může jít i o několik milionů korun ročně,“ tvrdí Zaoral.

Přesto audit logistických procesů v uplynulém roce realizovala jen jedna třetina společností. „Tři čtvrtiny firem, které auditem prošly, potvrdily snížení nákladů na logistiku,“ cituje výsledky průzkumu Zaoral.

Silnice, silnice a co železnice?

Kromě plýtvání s náklady na přepravu průzkum ukázal také na další problém v logistice na českém území. „Příliš velké procento přepravy je stále směřováno na silnice, na velmi nízké úrovni je využívání železniční či lodní přepravy,“ varuje Zaoral. Celých 87 procent z prostředků investovaných do logistiky míří stále na silniční přepravu.

„Jedním z cílů přepravních společností a jejích klientů, ale také státních institucí by měla být jednoznačná podpora alternativním logistickým prostředkům oproti silnicím, které jsou již dnes značně předimenzované,“ říká Zaoral.

Již dříve společnost Gefco upozorňovala, že rozvinutá česká železniční síť není dostatečně využívána a její podíl na přepravě na území České republiky dlouhodobě klesá - od roku 1994 se objemy přepraveného zboží po železnici stále zmenšují. Za posledních 20 let klesl podíl železniční přepravy o celou čtvrtinu, zatímco přeprava po silnicích narůstá.

Výdaje firem na logistiku podle přepravních prostředků

Výdaje na logistiku podle zůsobu přepravyAutor: Gefco
Pramen: Gefco

Autor: try

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newslettery