Česko je pro majitele aut nejlevnější v Evropě, tvrdí průzkum

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Michael Tomes, E15

Dobrá zpráva pro české firmy, majitele a řidiče automobilů. V České republice jsou v rámci Evropy nejnižší náklady na vlastnictví a provoz osobního vozidla. Oproti nejdražšímu Nizozemsku jsou náklady téměř poloviční, konkrétně u dieselových motorů Češi proti Nizozemcům ušetří 9,5 tisíce korun měsíčně.

Fakta vyplývají z průzkumu sestaveného na základě LeasePlan Car Cost Indexu. Ten vůbec poprvé detailně srovnal veškeré související nákladové položky na mezinárodní úrovni.

Podle průzkumu je nejdražší zemí v Evropě, pokud jde o vlastnictví a provoz vozidla, zmíněné Nizozemsko. Uživatel vozu tam musí na automobil vydat každý měsíc v průměru 660 eur (17 800 Kč), to pokud jezdí na benzin, anebo dokonce 805 eur (21 700 Kč) v případě naftové verze.

Oproti tomu v nejlevnějším Česku tyto náklady dosahují 406 eur (11 tisíc korun) pro benzinovou variantu a 455 eur (12 300 korun) pro dieselovou.

Druhou nejlevnější zemí je v tomto ohledu Německo, kde jsou náklady na vlastnictví a provoz vozidla jen mírně vyšší než u nás (418 eur/11 300 Kč benzin, 454 eur/12 250 Kč diesel).

Naopak k dražším zemím patří Velká Británie (600 eur/16 200 Kč benzin, 630 eur/17 000 diesel) či Itálie (634 eur/17 100 Kč benzin, 639 eur/17 250 Kč diesel).

„Závěry průzkumu podporuje i naše zkušenost z obchodní praxe. V poslední době se ve zvýšené míře setkáváme s požadavky nadnárodně operujících klientů, aby i auta provozovaná v jiných státech byla objednávána v České republice a nikoli v příslušné zemi. Vyjdou u nás levněji. Není to však jediný důvod. Svou roli hrají lokální daňové podmínky, další poplatky a jak ukazuje analýza také velmi nízká cena paliva v České republice,“ říká zástupce technického ředitele české pobočky společnosti LeasePlan Daniel Prostějovský.

Ukázalo se, že fixní náklady, jako jsou amortizace nebo daně, představují 70 procent veškerých výdajů

LeasePlan Car Cost Index sestavila společnost na základě analýzy nákladů na vlastnictví a provoz aut v jedenácti evropských zemích. Pro porovnání vybrala vozidlo segmentu C, tedy nižší střední třídy, kam patří i Škoda Octavia.

Konkrétně šlo o Volkswagen Golf s benzinovým i naftovým motorem v provedení hatchback a pětidveřovou karoserií ve standardní výbavě s dobou provozu tři roky a průměrným ročním nájezdem 20 tisíc kilometrů.

Index představuje souhrn všech podstatných položek týkajících se vlastnictví a provozování nového vozidla: jedná se o pořizovací cenu, amortizaci, servis a údržbu, pojištění, úrok (při financování úvěrem), daně, náklady na palivo v každé zúčastněné zemi a také na zimní pneumatiky, pokud je předepisuje místní legislativa.

Ukázalo se, že fixní náklady, jako jsou amortizace nebo daně, představují 70 procent veškerých výdajů. To znamená, že řidič má jen omezenou možnost ovlivnit celkové náklady na vlastnictví a provoz. Amortizace je přitom největší nákladovou položkou vůbec, její podíl dosahuje 36 procent.

Jaká fakta odhalil průzkum
V Česku jsou nejnižší měsíční náklady na palivo jak u benzinových, tak dieselových vozů.
Nejdražší zemí v Evropě pro vlastníky vozidel je Nizozemsko. Úrokové sazby u úvěrů na pořízení vozidel jsou tam nejvyšší, trojnásobné ve srovnání s nejnižšími sazbami ve Švédsku.
Nejdražší palivo je v Itálii. Je to dáno vysokým zdaněním vyvolaným ekonomickou krizí. Náklady na palivo jsou obzvláště vysoké také ve Velké Británii a ve Španělsku.
Ve Švýcarsku existuje největší rozdíl mezi cenou benzinu a dieselu. Švýcarská vláda dlouhodobě daňově znevýhodňuje tento typ paliva z důvodu vyšší produkce oxidů dusíku a pevných emisí. Na druhé straně v Nizozemsku je cena nafty znatelně nižší než cena benzinu.
Ve Velké Británii jsou nejnižší náklady na údržbu, a to třetinové ve srovnání se Švédskem, kde je údržba naopak nejdražší.
Ve Švédsku jsou nejmenší náklady na pojištění, čtyřikrát nižší než v nejdražším Španělsku.
Ve Francii jsou všechny nákladové položky průměrné.
Německo má nejnižší náklady na registrace a daně, a to 2,5krát nižší než nejdražší Nizozemsko.
Belgie má druhé nejnižší náklady na údržbu jak benzinových, tak dieselových vozidel.

Pramen: LeasePlan Car Cost Index