Českým drahám chtějí šéfovat exmanažer České zbrojovky či ředitel ČD-Telematika

České dráhy koupí od Škody Transportation 31 elektrických třívozových vlaků RegioPanter.

České dráhy koupí od Škody Transportation 31 elektrických třívozových vlaků RegioPanter. Zdroj: ČTK

Ivan Bednárik na konci února rezignoval na post šéfa národního železničního dopravce.
Ivan Bednárik na konci února rezignoval na post šéfa národního železničního dopravce.
České dráhy koupí od Škody Transportation 31 elektrických třívozových vlaků RegioPanter.
České dráhy koupí od Škody Transportation 31 elektrických třívozových vlaků RegioPanter.
České dráhy koupí od Škody Transportation 31 elektrických třívozových vlaků RegioPanter.
6
Fotogalerie

Na post generálního ředitele Českých drah se podle informací deníku E15 přihlásila desítka zájemců. Mezi nimi například bývalý šéf americké pobočky České zbrojovky Bogdan Heczko nebo také Michal Krapinec, současný ředitel společnosti ČD-Telematika. Na konci února na post šéfa národního dopravce rezignoval Ivan Bednárik, proto dozorčí rada Českých drah vyhlásila výběrové řízení a tento týden ukončila přijímání přihlášek. 

Někteří z kandidátů už mají s prací pro České dráhy zkušenosti z minulosti. Bogdan Hezcko už v minulosti působil v dceřiné firmě národního dopravce ČD Cargo jako finanční ředitel. „Když vlast volá, musím pomoci. Mám rád výzvy a vím, že to asi nebude žádné válení na zadku,“ uvedl Heczko. V současnosti provozuje web pro golfisty v obytných autech.

Je přesvědčen, že splňuje všechny kvalifikační předpoklady, mezi něž nově patří pětiletá praxe ve vedení společnosti s minimálně 250 zaměstnanci. Před třemi lety přitom během výběrového řízení stačila pouze praxe ze společnosti se stovkou zaměstnanců. Výběrová komise, v níž zasedá například nový šéf dozorčí rady Českých drah Miroslav Zámečník či náměstci ministra dopravy Lenka Hlubučková a Tomáš Vrbík, požaduje po uchazečích také připravenost k podání žádosti o bezpečnostní prověrku nejméně ve stupni důvěrné.

„Já už ji mám,“ uvedl Heczko. Do výběrového řízení se přihlásil i proto, že „zjistil, že je po jeho účasti v řízení poptávka“. 

Dalším favoritem výběrového řízení je Michal Krapinec, dosavadní ředitel ČD-Telematiky, kterou loni plně ovládl stát, když České dráhy získaly od PPF zbývající třetinový podíl. Vystudovaný právník působil od roku 2012 na vysokých manažerských postech v ČD Cargu i v Českých drahách.

V říjnu 2018 na sebe upozornil, když odletěl v rámci dovolené jako člen delegace do Číny na náklady čínské ambasády. Cestoval například po boku bývalého premiéra Bohuslava Sobotky, který působí jako konzultant právě v obchodních vztazích s Čínou. O kauze informoval Deník N. Krapinec se zatím ke své účasti ve výběrovém řízení nevyjádřil. 

Do výběrového řízení se přihlásil také Miroslav Kupec, který už byl generálním ředitelem Českých drah od září 2018 do června 2019. V současné době podniká jako poradce, ale na profesní síti LinkedIn má zmínku „open to work“, což znamená, že je otevřený případným pracovním nabídkám. „Zatím to nebudu komentovat,“ sdělil Kupec.

Nesnadný úkol

České dráhy se odmítly ke jménům uchazečů o post generálního ředitele vyjádřit. „Nebudeme potvrzovat žádná jména,“ uvedl Zámečník. Zatím není ani jasné, jak dlouho výběrové řízení potrvá. Podle informací deníku E15 by se ale mělo rozhodnout nejpozději v řádu týdnů. 

Podle zdroje deníku E15, který si nepřál být jmenován, ale s řízením Českých drah má zkušenosti, bude výběr nového ředitele v režii politických stran, především pak ODS, která resort dopravy ovládá. „Je to na 100 procent politická věc,“ uvedl. 

Nesnadná úloha Dnes již bývalý generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik vysvětlil v únoru svůj odchod škrty a úsporami, které nastavila nová Fialova vláda. Bednárik mezi chystanými škrty zmínil redukci slev pro studenty a seniory či pozastavený spor o pronájem pozemků mezi Správou železnic a Českými drahami.

„Bylo řečeno, že 3,5 miliardy z pronájmu nepotřebujeme, takže si je můžeme dovolit škrtnout. Ale to bude třeba nějak vyrovnat,” upozornil Bednárik s tím, že jeho nástupce nebude mít jednoduchou úlohu. Národního dopravce dočasně vede bývalý ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus.