Chceme rychlodráhu do Drážďan, shodl se Sobotka se saským premiérem

Premiér Bohuslav Sobotka a předseda Spolkové rady Německa a saský ministerský předseda Stanislaw Tillich

Premiér Bohuslav Sobotka a předseda Spolkové rady Německa a saský ministerský předseda Stanislaw Tillich Zdroj: CTK

Premiér Bohuslav Sobotka se dnes dohodl s předsedou vlády německého spolkového státu Sasko Stanislawem Tillichem na podpoře výstavby vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Drážďany. Sobotka to uvedl na svém Twitteru. O rychlotrati jednal s Tillichem také ministr dopravy Dan Ťok. V dubnu obě strany podepíšou základní dokumenty k projektu a zároveň by měla být představena i trasa, kudy by spojení mělo vést, uvedlo dnes v tiskové zprávě české ministerstvo dopravy.

„Uvítali bychom zařazení tohoto projektu do spolkového plánu dopravních cest. V tomto ohledu máme podporu saské strany a věříme, že společně budeme schopni přesvědčit spolkovou úroveň o přínosnosti tohoto dopravního projektu pro 21. století,“ uvedl Ťok. Nová trať, na níž by kromě rychlovlaků mohly jezdit i nákladní vlaky, by výrazně ulehčila současnému železničnímu spojení vedenému podél Labe, které je již nyní na maximu své kapacity.

Kromě železničního spojení mezi Českem a Saskem byla na programu jednání problematika říčního spojení obou států, kde Česko dlouhodobě spoléhá na stavbu jezu v Děčíně. Ten by mohl zvýšit hladinu v příhraničním úseku řeky a umožnit tak celoroční splavnost pro říční nákladní lodě. Návrh výstavby plavebního stupně ale naráží na protesty ekologů, podle kterých půjde o nevratný zásah do ekosystému řeky.

Vláda na začátku února neschválila zařazení Labského údolí v Ústeckém kraji a Luk u Přelouče se Slavíkovými ostrovy do seznamu Evropsky významných lokalit, což výstavbu jezu v Děčíně a Přelouči významně ulehčilo.

Na druhou stranu ale zařazení obou lokalit mezi chráněná území požadovala EU a Česku tak hrozí jednorázová pokuta dva miliony eur i penalizace deset tisíc eur (zhruba 270 tisíc korun) za každý den. Může být i zastaveno čerpání dotací na některé projekty. Evropská komise už zahájila s Českou republikou „pilotní řízení“, které předchází řízení pro porušení evropského práva.