Chovanec: Hrozí, že se od ledna nebude vybírat mýtné

Mýtná brána na dálnici u Řitky u Prahy.

Mýtná brána na dálnici u Řitky u Prahy. Zdroj: Rasch Jan/Euro

Výběr kamionového mýta od začátku příštího roku je prý ohrožen. Návrh ministerstva dopravy na prodloužení smlouvy s dosavadním provozovatelem, společností Kapsch, bez výběrového řízení považují tři vládní komise za nezákonný. Řekl to ministr vnitra Milan Chovanec. ČSSD nyní bude chtít vědět, zda má ministerstvo dopravy spravované hnutím ANO připravenou záložní variantu, například v podobě opětovného zavedení papírových dálničních kuponů pro kamiony nebo zvláštního zákona.

Na přípravu výběrového řízení na nového provozovatele mýtného systému měli ministři za ANO dva a půl roku, řekl Chovanec. Ministerstvo dopravy na příští zasedání kabinetu předložilo právně vadný materiál, přestože ministr Dan Ťok (za ANO) tvrdí, že jednací řízení s Kapschem nebude problém, dodal Chovanec. Zároveň uvedl, že rezignace ministra dopravy by v současnosti situaci nikterak nevyřešila.

Nedoporučující stanovisko vydaly pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky při ministerstvu pro místní rozvoj ČR a pracovní skupina a později i předsednictvo Rady vlády pro informační společnost. Podle Chovance připomíná situace kolem mýta počínání pražského magistrátu při snaze prodloužit smlouvu s provozovatelem opencard, kdy postup Prahy odmítl antimonopolní úřad i Nejvyšší správní soud.

Kolem plánu ministerstva zadat tříletou správu systému za šest miliard korun Kapschi bez výběrového řízení panují pochybnosti. Tento postup nedoporučila mimo jiné pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky s tím, že pro zadání zakázky bez tendru kvůli nedostatku času není zákonný důvod. Podle rady si totiž zpoždění způsobilo ministerstvo dopravy samo. Proti tomu se ale ministr Ťok už dřív ohradil.

„Vykládat zákon takovým způsobem, že ministerstvo nemůže napravit staré chyby, tak mně to přijde, že to má blízko k právnímu nihilismu,“ uvedl Ťok. Zároveň připomněl, že zpoždění ve výběru pokračovatele způsobily už špatně uzavřené smlouvy před deseti lety, kvůli kterým nyní nemá ministerstvo dopravy právo poskytnout zájemcům o mýtnou zakázku před vypršením smlouvy s Kapschem řadu důležitých dat, bez kterých není možné provoz mýtného systému řádně vysoutěžit.

Ťok: ČSSD dělá z mýta předvolební téma

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) se sociální demokraté snaží z mýta udělat předvolební téma, které má zakrýt problematickou reorganizaci policie. Na zavedení papírových kuponů podle Ťoka není dost času, už před dvěma lety se vláda rozhodla, že touto cestou nepůjde, protože by to znamenalo sedmimiliardový výpadek v příjmu z mýta. Podobně problematický je speciální zákon, doplnil.

Pokračovat ve vyjednávání s Kapschem je tak podle Ťoka nyní jedinou možnou cestou. Prodloužení smlouvy s Kapschem pro získání času na přípravu nového výběrového řízení schválila vláda. „Já nechápu, proč se od tohoto schváleného usnesení vlády odchylujeme a začínáme debatovat o dalších věcech,“ dodal ministr dopravy. Stále věří, že se mu podaří ve čtvrtek přesvědčit vládu o tom, že jeho návrh je v současnosti nejvhodnější.

Desetiletá smlouva na správu mýtného systému vyprší na konci letošního roku. Snahu najít nového provozovatele prostřednictvím otevřené soutěže ministerstvo vzdalo na konci loňského roku s tím, že řádný tendr již není možné stihnout. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za loňský rok to bylo 9,7 miliardy korun.