ČKD už Blanku spravovat nebude, kvůli dluhům firma vypověděla smlouvu

Otevření tunelu Blanka

Otevření tunelu Blanka Zdroj: Michael Tomes, E15

Společnost ČKD Praha DIZ se nebude dál starat o tunel Blanka, který je ve zkušebním provozu. Kvůli nezaplaceným pohledávkám firma Praze vypověděla smlouvu. Společnost se u arbitrážního soudu domáhá zaplacení více než 779 milionů korun. Tunel Blanka byl otevřen loni v září, ČKD Praha DIZ měla na starosti technologickou část stavby.

Spor mezi městem a firmou se týká technologické části stavby tunelu Blanka. Žalobu firma podala v polovině letošního ledna. Obě strany spolu na konci loňského roku vedly bezvýsledně smírčí řízení. Firmu miliardáře Petra Speychala vyšetřuje specializovaný finanční úřad, takzvaná daňová Kobra, v polovině května v jejím sídle zasahovala protikorupční policie. Podle Lidových novin dluží na daních 791 milionů korun.

Problematická silniční stavba tunelového komplexu Blanka se po řadě odkladů otevřela loni v září. Vyšla na 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard více, než bylo původně plánováno. Nyní je ve zkušebním provozu.

Vyšší náklady s průtahy

Kvůli Blance se v minulosti odehrály už dvě arbitráže, obě Praha prohrála. Se stavební společností Metrostav šlo o miliardové částky, s firmou IDS o stovky milionů. Jako další žádá po Praze 263 milionů korun společnost Inženýrink dopravních staveb (IDS). Firmy argumentují tím, že se jim zvýšily náklady s ohledem na průtahy kolem dokončení tunelu.

Šestikilometrovým tunelovým komplexem každý den projede v průměru asi 60 tisíc aut. Z údajů z konce loňského roku vyplývá, že Blankou od jejího otevření projelo více než 4,3 milionu aut. Doprava se po otevření tunelu zhoršila v Dejvicích a v Břevnově a na příjezdu od Strakonic.