ČSA prodaly poslední boeingy, nejspíš budou létat v Peru

Boeing 737 Českých aerolinií

Boeing 737 Českých aerolinií Zdroj: E15 Stepan Bruner

České aerolinie se po letech vyjednávání definitivně zbavily posledních nepotřebných letounů, dvou letitých Boeingů 737. Stroje, které už pro své stáří nesmějí létat v Evropě, o víkendu zamířily z Ruzyně za oceán, sloužit budou v Jižní Americe, zřejmě v Peru. Stará letadla byla posledním majetkem, který mohl ztrátový dopravce prodat. „Nemáme žádný polštář, už žádný majetek, který bychom mohli zpeněžit,“ řekl deníku E15 šéf ČSA Jozef Sinčák.

Poslední cestující se boeingy v barvách českého národního dopravce svezli v lednu 2013, dál se společnost rozhodla pokračovat pouze s flotilou airbusů. Celkem bylo k prodeji pět strojů, o všechny původně projevila zájem firma z Jižní Afriky. Nakonec ale zaplatila a přebrala pod svou registraci pouze tři letouny, z toho jeden dodnes parkuje na Ruzyni. Pro zbylá dvě letadla musely ČSA hledat zájemce jinde, až jej našly v Latinské Americe.

„Prodejní proces trval čtyři roky, zaplaťbůh že jsou pryč,“ řekl Sinčák. Cenu a jméno kupce aerolinie neuvedly, prodej se už nicméně projevil v hospodářských výsledcích za první čtyři měsíce roku. Provozně firma byla ve ztrátě 280 milionů, celkově ale vykázala ztrátu 101 milionů korun. Není přitom jasné, zda se do hospodaření promítly jen splátky za dva „americké“ stroje nebo i poslední splátka z Afriky.

Jednu jistotu ale v ČSA mají: vylepšování výsledků mimořádnými prodeji tím po dlouhých letech skončilo. Boeingy se u ČSA objevily v roce 1992, jejich počet postupně vystoupal až na 19. Při velké obnově flotily v letech 2004 až 2005 se ale dopravce pod vedením Jaroslava Tvrdíka vrhl na nákupy airbusů. Boeingy společnost postupně vyřazovala. Letadla byla přitom v posledních deseti letech pouze menšími položkami na seznamech majetku určeného k prodeji.

Ztrátová firma je od letošního jara většinově soukromá a od akcionářů má jediný úkol: návrat do provozního zisku.