ČSA v říjnu meziročně ubylo 14,3 procenta cestujících

Meziroční srovnání není relevantní, procento snížení počtu letů je mnohem větší, než ubylo cestujících, řekla serveru idnes.cz mluvčí ČSA Hana Hejsková. „Do statistik se promítají i výkony letky ATR, jejich tratě jsou nejméně profitabilní. To ale aktuálně řešíme, v Holidays Czech Airlines bude pro tento druh kapacity lepší využití,“ uvedla.
V říjnu tempo poklesu cestujících výrazně překročilo rychlost snižování přepravních kapacit ČSA, které klesly meziročním tempem 4,1 procenta, uvádějí údaje AEA. Za období od ledna do října jsou ale oba ukazatele v souladu, protože kapacity klesly o 5,2 procenta a míra jejich využití dokonce stoupla mírným tempem 0,2 procentního bodu.
Úbytek pasažérů ČSA z velké části souvisí s redukcí nejméně rentabilních linek a zmenšováním flotily v rámci restrukturalizačního plánu. ČSA se v roce 2009 ocitly kvůli vysoké ztrátě před hrozbou krachu. Po nástupu nového prezidenta Miroslava Dvořáka a výrazném osekání nákladů se ztráta loni díky omezování sítě linek a propouštění prudce snížila.
Cestujících u všech členů AEA přitom za říjen přibylo o 3,6 procenta, kapacity přepravy ale vzrostly dvojnásobným tempem, takže jejich využití v celé Evropě kleslo o 1,5 procentního bodu. Totéž platí pro celý rok do října, kdy AEA u klíčového indikátoru využití kapacit vykazuje pokles o 0,8 procentního bodu proti mírnému zlepšení u ČSA.
České aerolinie v sobotu plně obnovily provoz, který v předchozích dvou dnech narušil protest pilotů. Ti v pátek ukončili první fázi protestu, při níž odmítali létat kvůli údajně špatné situaci podniku a plánům jeho prodeje.