Meziroční srovnání není relevantní, procento snížení počtu letů je mnohem větší, než ubylo cestujících, řekla serveru idnes.cz mluvčí ČSA Hana Hejsková. „Do statistik se promítají i výkony letky ATR, jejich tratě jsou nejméně profitabilní. To ale aktuálně řešíme, v Holidays Czech Airlines bude pro tento druh kapacity lepší využití,“ uvedla.
V říjnu tempo poklesu cestujících výrazně překročilo rychlost snižování přepravních kapacit ČSA, které klesly meziročním tempem 4,1 procenta, uvádějí údaje AEA. Za období od ledna do října jsou ale oba ukazatele v souladu, protože kapacity klesly o 5,2 procenta a míra jejich využití dokonce stoupla mírným tempem 0,2 procentního bodu.
Úbytek pasažérů ČSA z velké části souvisí s redukcí nejméně rentabilních linek a zmenšováním flotily v rámci restrukturalizačního plánu. ČSA se v roce 2009 ocitly kvůli vysoké ztrátě před hrozbou krachu. Po nástupu nového prezidenta Miroslava Dvořáka a výrazném osekání nákladů se ztráta loni díky omezování sítě linek a propouštění prudce snížila.
Cestujících u všech členů AEA přitom za říjen přibylo o 3,6 procenta, kapacity přepravy ale vzrostly dvojnásobným tempem, takže jejich využití v celé Evropě kleslo o 1,5 procentního bodu. Totéž platí pro celý rok do října, kdy AEA u klíčového indikátoru využití kapacit vykazuje pokles o 0,8 procentního bodu proti mírnému zlepšení u ČSA.
České aerolinie v sobotu plně obnovily provoz, který v předchozích dvou dnech narušil protest pilotů. Ti v pátek ukončili první fázi protestu, při níž odmítali létat kvůli údajně špatné situaci podniku a plánům jeho prodeje.