Dálniční známky v Německu budou i týdenní a měsíční

Německá dálnice

Německá dálnice Zdroj: CC BY-SA 2.0: Mario Spann

Chystané zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta nabídne vedle celoroční asi i týdenní a měsíční známku. Předpokládá to nový německý ministr dopravy Alexander Dobrindt. Kromě toho chce ministerstvo zavést slevu pro auta s menším obsahem motoru a také pro auta, která jsou vstřícná k životnímu prostředí.

Konkrétnější obrysy již získává příprava mýtného v Německu. Tamní vláda musí nabídnout i možnost zaplatit mýtné i na kratší dobu, než je jeden rok. To požaduje Evropská unie, aby zabránila znevýhodňování zahraničních řidičů.

Zavedení mýtného si za svou prioritu stanovili bavorští křesťanští socialisté (CSU), kteří chtějí, aby na německé autostrády přispívali i řidiči ze zahraničí. Mýto se ale nemá nijak finančně dotknout majitelů aut registrovaných v Německu, což bude podle kritiků odporovat unijnímu právu, které diskriminaci na základě cizí státní příslušnosti zakazuje.

Němci získají kompenzace

Dobrindt předpokládá, že roční dálniční známka by v Německu mohla stát zhruba 100 eur (2750 korun) a že německým řidičům by se kompenzovala snížením například daně z osobního vozidla.

To ale zřejmě bude v mnoha případech komplikované, protože mnozí řidiči nových moderních vozů platí na dani méně než zmíněných 100 eur. Například daň za vůz Volkswagen Polo v nejnižší motorové variantě stojí asi 60 eur. Tento problém by tak Dobrindt mohl vyřešit zamýšleným plánem, který kombinuje snížení daně z motorového vozidla a slevu na mýtném.

Elektromobily bez poplatků

Otázkou jsou také elektromobily, jejichž vlastníci v současné době daň za auto neplatí. Plánuje se, že taková auta by byla zcela osvobozena i od dálničních poplatků.

Příslušný zákon chce Dobrindt předložit už letos. Z CSU se nicméně ozývají hlasy, že řidiči osobních aut na německých dálnicích kvůli právním i praktickým problémům začnou platit nejdříve v roce 2016.